Under 2014 e-handlade svenskarna för 55 miljarder kronor enligt PostNords rapport E-handel i Norden. 11,5 miljarder av dessa spenderades i utländska webbutiker.
Storbritannien, USA, Tyskland och Kina är de mest populära länderna och totalt e-handlade svenskarna för 3,11 miljarder kronor i USA under 2014. Något den danska e-handelstjänsten ShopUSA, som lanserades i Sverige våren 2013, inte har något emot.
Det då fler än 32 600 orders hos amerikanska e-handlare gick via tjänsten med ett genomsnittligt ordervärde på 3419 kronor.
– Vår analys och tolkning är att det beror på det gigantiska utbudet från amerikanska online-butiker samt att tillgängligheten blir allt bättre. Dessutom är produkter som skor, kläder, kosmetik, elektronik samt bildelar fortfarande markant billigare att shoppa i USA än här i Norden, säger Michael Brönnum Boye, vd för ShopUSA.
Efterfrågan ökar
ShopUSA växer i Sverige och upplever en ökad efterfrågan på varor från USA trots en stärkt dollar. Under 2013 hanterade företaget 0,2 procent av svenskarnas e-handel i USA, en siffra som i fjol steg till 1,2 procent.
Samtidigt är genomsnittsordern som går via tjänsten tre gånger så hög. Något ShopUSA till stor del beror på att man gör det möjligt för kunden att samla ihop sina inköp från flera butiker och därför endast betalar en fraktavgift till Sverige.
– Dessutom erbjuder vi att lösa tullavgifter, mervärdesskatt samt annan eventuell administration. Vi kan dessutom bistå med att returnera eventuella felbeställningar, vilket förmodligen är den primära anledningen till att en del tvekar från att köpa varor via nätet utomlands, säger Michael Brönnum Boye.