ANNONS

Stark avslutning på året för den digitala mathandeln

Stark avslutning på året för den digitala mathandeln

Svensken blir allt mer bekväm med att handla sin mat på nätet. Enligt nya siffror ökade livsmedelsförsäljningen på nätet med 52 procent under det fjärde kvartalet 2014. Sett till helåret landade tillväxten på 41 procent.

ANNONS

Svensk Digital Handel har tillsammans med HUI Research släppt sin rapport, D-food Index, för det fjärde kvartalet 2014. Efter ett starkt tredje kvartal blev det en ännu bättre avslutning på året för livsmedelsförsäljningen på nätet.

Under fjärde kvartalet ökade försäljningen av livsmedel online med 52 procent jämfört med samma period förra året, det högsta värdet under hela 2014. Sett till helåret landade tillväxten på 41 procent.

– Det beror sannolikt till viss del på att många valde att näthandla sin mat för att minska julstressen. Den starka helårsutvecklingen på 41 procent tyder på ett fortsatt starkt intresse hos konsumenterna som börjar bli allt mer vana och bekväma med att handla sina livsmedel online, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Fortsatt ökning under 2015

Försäljningen av middagslösningar ökade under fjärde kvartalet med 31 procent och försäljningen av lösplock ökade med 76 procent under samma period. Tar vi en titt på siffrorna för hela 2014 ökade middagslösningar med 25 procent och lösplock med 63 procent.

– Utsikterna för 2015 är goda. Den ökade mognaden hos både konsumenter och företag, den tekniska utvecklingen och nya leveransmöjligheter tyder på att vi kommer att se en stark utveckling även nästa år, säger Jonas Ogvall.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se