Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Stark avslutning på 2021 för Nelly – "breddat sortimentet"

Kristina Lukes är vd på Nelly
Nelly/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Antalet kunder ökar i Sverige och Norge"

ANNONS

Modehandlaren Nelly växer. Omsättningen ökade till 407,2 miljoner kronor i fjärde kvartalet 2021, jämfört med 393,8 miljoner samma kvartal året innan. Rörelseresultatet (EBIT) blev dock en desto dystrare historia. Det landade på -3,2 miljoner (0,2).

Under kvartalet växte Nellys kärnaffär med 9 procent och våra egna varumärken ökade i andel. Vår kund söker mode- och livsstilsinspiration för alla tillfällen, i alla våra kanaler. De senaste åren har vi utvecklat sortimentet för att bättre möta behovet av både fest- och vardagsmode. Vi utvecklar vårt erbjudande stegvis med andra produkter för att vår kund ska må bra och känna sig ”fab”, varje dag, skriver vd:n Kristina Lukes i sin vd-kommentar.

Minskad försäljning utanför Norden

Hon nämner även att antalet följare ökade i de egna kanalerna och lyfter fram närvaron på Tiktok som en framgång.

För andra kvartalet i rad ökade antalet kunder främst i Sverige och Norge. Sammantaget växer vi i våra egna kanaler i vår kärnmarknad i Norden. Utanför Norden minskar B2B-försäljningen främst då Zalando minskar sina inköp då de styr om volymerna mot en marketplace-modell som vi så långt valt att inte växla över till, skriver Kristina Lukes.

Under året har Nelly även genomfört vad de kallar för en omsstrukturering av bolaget. Totalt har 150 medarbetare lämnat modehandlaren, samtidigt som man har rekryterat 100 nya.

Vi har byggt upp nya funktioner för sälj, marknad och dataanalys, stängt två kontor och centraliserat organisationen till Borås.

Dela artikeln: