Leveranstjänsterna som ser till att man snabbt kan få tag i lokala produkter utan att lämna hemmet blir allt fler. En som nyligen lanserades i Sverige är urb-it, en Uber-inspirerad tjänst som i februari inledde ett samarbete med Siba för 1-timmesleveranser inom Stockholm.
En liknande aktör som funnits lite längre och hjälper sina kunder att få tag i det mesta mellan himmel och jord är PostMates. Nu har den amerikanska leveranstjänsten och appen skrivit ett avtal med Starbucks.
Det nya samarbetet innebär att Postmates kommer att ta hand om de beställningar som kommer in via kaffejättens app och leverera dem till kunden. Samarbetet inleds under andra halvan av 2015 i Seattle och redan nu ska flera av Starbucks kunder ha laddat ner den nya appen.
Skydda sig från konkurrens
För Postmates kan det bli ett rejält lyft om samarbetet lanseras nationellt då många nya kunder får upp ögonen för dem, och utöver kaffet, inser smidigheten med att få allehanda ting levererade vart man än må befinna sig. För Starbucks del kan det även vara ett smart sätt att skydda sina intressen.
Kaffejätten må ha drygt 21 500 kaffedoftande lokaler utplacerade världen över men appar och tjänster som erbjuder leverans av de mest oväntade sakerna poppar upp lite när som helst. I San Francisco kan du till exempel få nybakade kakor levererade på mindre än 20 minuter via Douhbies.
Alla som gått i tankarna att starta en on-demand kaffetjänst kanske nu tänker en gång till innan de kör igång projektet. Bor du i San Francisco så kanske du snart kan avnjuta lite Starbuckskaffe och kakor från Doughbis utan att besöka ett café.
Källa: TechCrunch