ANNONS

Stäms för snusreklam – på Tiktok: “Har en ung publik”

ANNONS

Fortsätter publicera liknande innehåll, trots tidigare kritik från Konsumentverket.

Det vita snusets ökade popularitet bland unga är återigen i blåsväder. Denna gången är det en stämningsansökan från Konsumentverket som rör marknadsföring av vitt snus, på plattformen Tiktok.

Åldersgränsen för att köpa tobaksfria nikotinprodukter är 18 år men det är förbjudet att rikta marknadsföring av produkterna till personer under 25 år. Det finns också krav på att reklam för nikotinprodukter måste vara “särskilt måttfull”. 

Konsumentombudsmannen menar att Tiktok, som den största sociala medieplattformen bland ungdomar mellan 12 och 19 år, "har en ung publik". Risken att barn och unga nås och påverkas av reklamen är därför stor, trots att företaget inte aktivt riktar sig till barn.

Konsumentombudsmannen ser allvarligt på reklam för vitt snus i sociala medier där barn och unga tillbringar mycket tid, säger Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen, i ett pressmeddelande.

Gamla inlägg plockades ner – nu kritiseras de nya

Företaget som Konsumentombudsmannen nu stämmer är Westridge. Reklamen det rör sig om är bland annat om en video med en tomte som har en kalenderöppning och flera olika filmklipp där personer testar nya smaker. 

Konsumentverket öppnade redan i augusti ett ärende mot företaget, mot bakgrund av att man då ansåg att företagets marknadsföring stred mot lagen. Det handlade då om hur reklamen var utformad på företagets webbplats, Instagram- och Tiktokkonto.

Westridge har under ärendets gång plockat ner flera av de kritiserade reklaminläggen. Men enligt Konsumentombudsmannen fortsatt publicera nya inlägg som enligt myndigheten inte uppfyller kraven. Det är till följd av detta som Konsumentombudsmannen nu ansöker om stämning hos Patent- och marknadsdomstolen.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se