Pop up-butiker är hett bland landets e-handlare och under den senaste tiden har flera nätaktörer berättat om sina planer på att testa konceptet. I sommar satsar Gasello.com, som säljer underkläder på nätet, på en fysisk närvaro i Bohuslän.
Vi har även skrivit om Bubblerooms och Tailor Stores planer. De två sistnämnda samarbetar med företag som specialiserat sig på konceptet, nämligen See You There och Pop Up Force. Men de är inte ensamma på marknaden.
Pop Up Agency är ytterligare en aktör och de säger att de varje dag får förfrågningar från e-handlare som vill testa sitt koncept ”offline”. Även fastighetsägarna är intresserade av fenomenet.
– Vi ser att fastighetsägare blir mer och mer medvetna om möjligheterna med pop up stores. Vi har redan fått bra respons från fastighetsägare och vi har redan många bra samarbeten. Vi är övertygade om att pop up store är här för att stanna, säger Rikard Lundberg som driver Pop Up Agency.
Ett bra sätt att synas
Stålhästen, som säljer egendesignade cyklar via sin egen webshop, är en e-handlare som valt att samarbeta med Pop Up Agency. Imorgon slår man upp dörrarna till sin första pop up-butik i Bonnierägda Hornstullsgallerian på Södermalm i Stockholm.
– Vi blev kontaktade av Pop Up Agency och rekommenderade denna lokal och alla förhandlingar har gått väldigt smidigt. På två veckor har vi gått från idé till handling och vi ser stor potential i att synas med våra produkter på en marknad där våra cyklar är vanligt förekommande, säger Erik Klerelid, delägare till Stålhästen.
På frågan om butiken kommer att löna sig, svarar Erik att vinsten ligger lika mycket i att synas där kunderna finns, som att faktiskt skapa lönsamhet i butiken.
– Nu kan vi ge den där extra servicen som vi inte annars kan ge över nätet. Det ska också bli kul att få prata med våra kunder ”face to face”. Vi ska inte sticka under stolen att det känns fantastiskt att bara ha öppet under vår högsäsong, säger Erik Klerelid.
Källa: Press