I september 2017 rullade Stadium ut ett helt nytt koncept. Ambitionen var att sudda ut gränsen mellan online och offline, vilket bland annat innebar att man satsade på digitala skärmar i de fysiska butikerna. Det nya upplägget presenterades inledningsvis i den då helt nya butiken på Drottninggatan i Stockholm.
LÄS ÄVEN: Mer e-handel hos Stadium med nytt digitalt koncept
I samband med det tog man också fram en helt ny skyltdocka, som skulle var lite kurvigare än de dockor som företaget tidigare använt sig av. Sportjätten hade några år innan dess fått massiv kritik för sina befintliga skyltdockor som i pressen sades påminna om utseendet hos kvinnor på en ätstörningsklinik.
Dockorna drogs så småningom tillbaka och 2017, ett par månader innan Stadiums nylansering i Stockholm, hade Nike gått ut och presenterat en dockmodell i plussize. Nu var det alltså Stadiums tur att gå på samma linje.
Vi tog fram en ny kvinnlig docka i samband med att vi lanserade vårt nya koncept Gradum på Drottninggatan i Stockholm, en uppdatering som innefattade dels inredning och utseende men också skärmar och innehåll. Tillsammans med olika positioner - inte bara ståendes - på standarddockorna kände vi att vi kunde förmedla en mer rättvis bild av sortimentet som också fått en större storleksbåge, skriver Stadiums PR-chef Angelica Larsson i ett mejl till redaktionen.
År 2017 breddade Stadium sitt utbud av skyltdockor sett till storlekar och positioner.
Ej i manlig modell
Numera har alla Stadium-butiker minst en "mer kurvig" docka, berättar Angelica Larsson.
De nya dockorna sägs ofta vara tänkta att ge en lite mer verklighetstrogen bild av hur personer ser ut i verkligheten, men någon särskild bredd - utöver standard och plussize - vad gäller storlekarna har det inte varit tal om. Den som besöker en Stadium-butik kan inte heller vänta sig att få se skyltdockor med olika funktionsnedsättningar eller andra variationer.
Det är en löpande diskussion och ett ämne som ofta berör. För stunden har vi inga beslut men vi för fortsatta dialoger med skyltdocksleverantörer för att försöka uppmärksamma behovet av fler varierande modeller. Det är tyvärr för dyrt att ta fram egna skyltdocksformat.
Den kurvigare dockan, som alltså nu har funnits i ett par år, finns hittills bara i en kvinnlig modell. Enligt Angelica Larsson finns inte samma behov av en manlig docka i plussize-modell.
Den kurvigare skyltdockan är en kvinnlig modell, det är framför allt där man ser skillnaden i passformen. Vi har samma tänk storleksmässigt för herr men det behövs inte en större docka för att kunna visa det.
Ehandel har sökt Angelica Larsson för kompletterande information.
LÄS ÄVEN: Digitala skärmar i butik - så fungerar det på riktigt