Stadium lanserar nu en egen marknadsplats online, enligt ett pressmeddelande. Den har fått namnet Stadium Connect. På plattformen ska ”både stora och små sportvarumärken” kunna sälja sina produkter.
Med det breddade sortimentet kommer det därmed även tillkomma nya klädkategorier, nämligen surfing, kampsport, fitness och ridsport.
Produkterna klickas hem via Stadiums marknadsplats, men hämtas sedan direkt från partnerföretagens egna lager, framgår det.
Vi började utreda möjligheten för en marknadsplats redan för ett par år sedan och har sen dess haft en dialog med ett antal av våra befintliga leverantörer som såg flera fördelar. Vi valde att bygga Stadium Connect på Mirakl Marketplace Platform på grund av dess anseende som en ledande lösning inom branschen. Tjänsten lanserades i början av maj, och under sommaren körde vi igång med ett tiotal partners. Nu märker vi hur intresset växer ordentligt, både bland våra kunder och partners, säger Tommy Resin, Head of Marketplace på Stadium.
I dagsläget erbjuder Stadium uppåt 8 000 produkter via sina fysiska butiker – och över 20 000 produkter online. Nu ska utbudet fördubblas.
Vi kommer i rätt snabb takt dubbla utbudet online genom Stadium Connect men vi tänker inte stanna där. Våra partners produkter integreras i Stadiums plattform, de har full kontroll på prissättning och vilka produkter de vill sälja. Vi tar hand om kundservice och betalning, men den kanske allra största fördelen är att våra partnervarumärken får tillgång till en målgrupp som lever ett aktivt liv och har ett stort intresse för sport och sportmode, kommenterar Tommy Resin.
Sportkedjan har länge noterat att digitala marknadsplatser är stort i USA. Och konkurrensen på området ökade även i Sverige i och med Amazons intåg på den svenska marknaden, med en lokalt anpassad sajt, för drygt ett år sedan.
Sportkedjan nämner även Zalando som en stor och stark marknadsplats i Europa. Totalt växte, enligt Stadium, marknadsplats-segmentet med 80 procent globalt i fjärde kvartalet 2020, mot motsvarande kvartal året innan.
I Sverige har dock utvecklingen gått långsammare på det här området, enligt Stadium. Men nu väntar man en uppväxling där fler lokala aktörer börjar erbjuda marknadsplatser.
Stadium kan inte heller blunda för e-handelns snabba och starka tillväxt under pandemin. I fjol växte onlinehandeln med 35 miljarder kronor, en ökning med 40 procent, enligt Postnords rapport E-barometern.