I mitten av oktober slog Stadium på stora trumman. Kedjan berättade att man hade skapat en egen marknadsplats vid namn Stadium Connect. Det framgick att både stora och små sportvarumärken skulle kunna sälja sina produkter där. Nya klädkategorier skulle även tillkomma inom surfing, kampsport, fitness och ridsport. Därefter har det varit väldigt tyst kring satsningen.
LÄS ÄVEN: Stadium utmanar Amazon – sjösätter egen marknadsplats
Men projektet är i allra högsta grad levande. På Stadium Connects hemsida framgår bland annat följande:
Vill ni få ökad synlighet och bättre nå den aktiva kunden som älskar sport och sportmode? Bli partner till oss och sälj era produkter genom Stadiums kanaler, men leverera direkt från ert egna lager. Stadium tar hand om kundservice och betalning.
Så hur har det gått med satsningen sedan i höstas? Ehandel frågade Stadiums marknadsplatschef Tommy Resin. Han berättar att Stadium Connect-konceptet sjösattes online redan i maj förra året. Sedan dess har man lockat 50 partners, som säljer sina produkter via Stadiums svenska sajt. Nu är målet att inom kort även koppla ihop Stadium Connect med finska sajten stadium.fi.
Det har gått som förväntat så långt och det finns ett intresse inom sport och sportmode för en mer nischad marknadsplats som Stadium Connect. Våra partners tycker att det är bra att vi kan erbjuda en sådan här modell till rätt kundsegment för sportvarumärken, alltså den aktiva kunden som letar produkter till sitt aktiva liv. En annan anledning till ett så här långt positivt bemötande är att våra partners kan visa hela sitt sortiment och att det är de själva om väljer.
"Anpassar löpande"
Målet är att Stadium Connect ska bli den naturliga destinationen för sport- och sportmode. Delmålet är att knyta till sig runt 200 partners de närmaste åren, enligt Tommy Resin.
Sedan anpassar vi målen löpande utifrån våra kunder och vad de vill se på våra sajter. Vi kommer att låta kundernas fokus styra mycket av utvecklingen av Stadium Connect, säger han.
Exempel på partners i dagsläget är Didrikssons, Craft, Casall, Dobsom, Kosa, Kombi och Stiga. Efter Finlandslanseringen ska marknadsplats-konceptet även integreras med kedjans outlet-sajter, i både Sverige och Finland.
LÄS ÄVEN: Komplett lägger ner sin marknadsplats
En annan e-handlare som hade stora ambitioner om att lyckas med en egen marknadsplats var norskägda teknikkedjan Komplett, som även har betydande försäljning i Sverige. I juli 2017 berättade de om en satsning som liknades vid en nordisk motsvarighet till Amazon.
Komplett knöt till sig 100 externa handlare som började att sälja på företagets sajt. Men bara drygt ett år senare var fiaskot ett faktum. Marknadsplatsen skrotades och tolv anställda blev av med jobbet. Anledningen var främst att kundupplevelsen blev för dålig, enligt Komplett.
Kunderna har gett oss feedback om att köpupplevelsen inte varit tillräckligt bra. Komplett är till exempel känt för snabba leveranser från vårt lager i Sandefjord. Men med många externa partners på vår plattform där varorna kommer från olika lagerplatser har det varit svårt att ge kunderna en enhetliga frakt- och leveranslösningar, sa Lars Olav Olaussen, vd för Komplett Group, i ett pressmeddelande i november 2018.