Den tyskägda modeplattformen Zalando är här med en rykande färsk rapport. Den här gången för det fjärde kvartalet 2022.
Omsättningen landade på motsvarande drygt 35 miljarder kronor i kvartalet, en ökning på 2 procent, jämfört med Q4-perioden året innan. Den så kallade GMV-tillväxten, som mäter värdet på sålda varor inklusive moms, ökade samtidigt med 5 procent.
Ingår i exklusivt nätverk
Det justerade EBIT-resultatet backade till 1,6 miljarder kronor, från 2 miljarder kronor under Q4 2021. Antalet aktiva kunder ökade samtidigt med 6 procent till 51 miljoner.
2022 var ett utmanande år för både världen och branschen, men trots detta uppnådde Zalando flera viktiga milstolpar som till exempel lanseringen av vår kollektion för adaptivt mode, vår majoritetsinvestering i Highsnobiety och att vi ingår i Nikes exklusiva butiksnätverk, kommenterar Joanna Hummel, Zalandos General Manager för Norden och Baltikum.