ANNONS

Sportjätte säger upp personal - nyanställer till e-handeln

Sportjätte säger upp personal - nyanställer till e-handeln

"Vi måste anpassa oss efter rådande konkurrens".

ANNONS

Sportkedjan Intersport har med sin sex år gamla e-handelsverksamhet hunnit få upp ögonen för att sälja online. Men utvecklingen mot e-handel har inte gått tillräckligt fort - och nu genomför bolaget förändringar på kundtjänstsidan för att få fart på sin e-handelsförsäljning.

LÄS ÄVEN: Intersports e-handel närmar sig lansering

"Detaljhandeln i stor förändring"

Mer exakt handlar det om Intersports servicekontor i Mölndal, där “ett antal” tjänster kommer att försvinna. Målet är enligt ett pressmeddelande från Intersport att "bli en mer effektiv och modern retailorganisation med kunden ständigt i fokus".

- Detta är ett nödvändigt beslut för att ge oss bättre förutsättningar för framtiden men det är givetvis tråkigt för de anställda som blir drabbade. Detaljhandeln är i stor förändring och vi måste anpassa oss efter rådande konkurrens, säger Marcus Wibergh, vd Intersport Sverige, i en kommentar.

10-15 nya e-handelstjänster

Hur många tjänster som försvinner är oklart men Intersport meddelar att de fackliga förhandlingarna väntas bli klara i dag.

Men det blir också tal om nyanställningar. Intersport planerar att under året anställa 10-15 personer till tjänster med ett "digitalt fokus". Några av dem anställs omgående och kommer att på olika sätt arbeta med att öka försäljningen online.

Har investerat i lager och system

Intersport har för övrigt nyligen lanserat en ny hemsida som ska ha fokuserat på att förenkla för kunden, till exempel genom att göra det möjligt att boka en vara som man sedan hämtar upp i en vald butik.

- Vi har gjort stora investeringar på system och lager vilket gör att vi nu kan ta ner kostnaderna på vårt servicekontor. Vi kommer att fortsätta våra satsningar på att vara ledande inom omnichannel och en del i detta är att investera i fler medarbetare inom e-handel för att kunna ge en större kundupplevelse, säger Marcus Wibergh.

"Utvärderar våra butikslägen"

I ett mejl till Ehandel.se skriver Marcus Wibergh att Intersport ser över hela sin organisation på servicekontoret i Mölndal, och att det därför inte går att säga vilken typ av tjänster det är som försvinner. 

Finns det andra planerade förändringar, till exempel stängningar av butiker?

- Vi ser över vårt totala erbjudande, det innebär att vi även att vi utvärderar de butikslägen vi har nu och vilka butikslägen vi ska ha i framtiden.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se