Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Sporthandlaren växer - men gjorde svettig förlust: "Sämre än väntat"

E-handlaren tvingades fylla på fickorna
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Ska få fart på affären med två nya butiker.

ANNONS

E-handelsbolaget Passa Sports AB, som driver ett flertal nischade nätbutiker med sportartiklar, har precis som många andra inom sportsegmentet ett tufft 2022 bakom sig. Trots det lyckades man öka sin omsättning med 8 procent under fjolåret, med en total försäljning på nära 52 miljoner kronor.

På sista raden blev det dock något skralare. Det göteborgsbaserade företaget, som är dotterbolag till nederländska Passa Sports Europe B.V., visar nämligen upp en förlust på 2,8 miljoner kronor. Något som i sin tur innebar att det egna kapitalet var förbrukat, och tvingade moderbolaget att skjuta till ett aktieägartillskott på 3,4 miljoner kronor.

Årets resultat är sämre än väntat och beror på kända utmaningar som gruppen Passa Sports har utsatts för under 2022. Våra utmaningar har varit utöver det vanliga då vårt moderbolag flyttade till mycket större lokaler. Tre lager slogs samman till ett och detta medförde ett enormt överflöd av lagervaror som vi har kämpat med att få ner till hälsosamma nivåer, skriver bolaget i sin årsrapport.

Priskrig på marknaden

Passa Sports var dock inte de enda som brottades med höga lagernivåer. Det gjorde även många av deras konkurrenter. Något som ledde till ett priskrig på marknaden, framförallt inom segmentet löpning som står för den största delen av bolagets omsättning. Samtidigt har den dyra eurokursen inneburit väldigt höga kostnader för varuinköp.

Vi går in i 2023 med stor tillförsikt för hur flexibel marknaden är inom vissa sporter och även generellt. I och med att bolagets lagernivåer nu är under kontroll kommer vi under 2023 att vara mer fokuserade på våra marginaler och inte rea ut våra produkter, skriver de i rapporten.

Under 2022 lanserade bolaget även två nya nätbutiker i ett försök att bredda sig på marknaden, padeldirect.com, samt tennisdirect.com. Något som innebär att man nu har sex aktiva nätbutiker.

Vi ser att vi växer stadigt och tar marknadsandelar inom handboll och löpning och vi är övertygade om att med padeldirect.com och tennisdirect.com kommer vi att vara med och ta marknadsandelar inom dessa områden under 2023.

Dela artikeln: