Sporthandeln fortsätter minska – ”e-handeln ökade”

“Tillväxt på bekostnad av marginal”.

Branschorganisationen Svenskt Sportforum rapporterar idag att sporthandeln minskade sin försäljning med 1,7 procent under årets andra kvartal. Detta ska vara det sjätte kvartalet med negativ utveckling för branschen.

Förändrade beteendemönster efter coronapandemins slut i kombination med en kraftigt urholkad köpkraft hos konsumenterna har satt tydliga spår i sporthandelns utveckling, inte minst när det gäller lönsamhet.

Annons

April visade först lovande siffror och en tillväxt på 3,8 procent men sedan gick det uppenbarligen utför.

De efterföljande två månaderna blev tuffare och utvecklingen landade på minus i både maj och juni.

E-handeln sägs dock gå bättre än den fysiska handeln.

Under första halvåret 2023 ökade e-handelsförsäljningen med närmare 6 procent medan försäljningen i det fysiska butiksbeståndet minskade med 3 procent.

Insikterna kommer från Sportindex som tas fram av branschorganisationen Svenskt Sportforum i samarbete med HUI. I rapporten kommenterar även flera sporthandlare den individuella utveckling, däribland Stadium Group.

Både Stadium och Stadium Outlet slog våra tillväxtplaner under Q2. I vårt fall sticker inte e-handeln ut, utan den bidrar med tillväxt på ungefär samma nivå som butikerna. Dock sker tillväxten på bekostnad av marginalen. Det är fortsatt kraftiga aktiveringar på marknaden till följd av höga lagernivåer och likviditetsbrist, och då måste vi följa med och anpassa priserna, säger Stadiums COO Daniel Löfkvist i en kommentar till Sportindex.

Annons