E-handelsföretaget Sportamore delgav idag sina försäljningssiffror för andra kvartalet. Ett kvartal som ska ha bjudit på "accelererande tillväxt och förbättrad marginal".
Stålbadet fortsätter
Omsättningen steg med 18,3 procent och försäljningen landade på 244 miljoner kronor, vilket kan jämföras med fjolårets siffra på 206 miljoner. Rörelseresultatet gick dock från -6,2 miljoner kronor till -9,5 miljoner, något som tillskrivs bland annat ökade fraktkostnader.
- Stålbadet för fysisk sporthandel fortsätter i kölvattnet av den snabba förflyttningen till digital handel och trots goda väderförutsättningar har marknaden präglats av hög kampanjintensitet. Sportamore visar att vi även under dessa förutsättningar kan kontrollera vår bruttomarginalutveckling. Vi förväntar oss att också under andra halvåret stärka bruttomarginalen jämfört med föregående år och samtidigt leverera tillväxt i enlighet med våra finansiella mål, kommenterar företaget delårsrapporten.
Infört en gräns för fri frakt
Bruttomarginalen ska under perioden hållit sig på 37,6 procent, jämfört med 37,4 året innan. Sportamore är även glada över att snittordervärdet stigit med 6 procent under perioden.
- Under slutet av perioden har vi dessutom infört ett lägsta ordervärde för fri frakt i samtliga marknader. Denna förändring har föregåtts av noggrann analys av kundbeteende och förväntas ge ett antal positiva effekter.
- Dels förväntas den bidra till att lyfta det genomsnittliga ordervärdet i kommande kvartal, dels frigörs resurser från mindre lönsamma kundorder som vi istället kan nyttja till att ytterligare förbättra leveranserbjudande och servicegrad för våra lönsamma kundorder.
LÄS ÄVEN: Sportamore live på första marknaden utanför Norden