Sportamore har idag släppt sin delårsrapport för det tredje kvartalet. Under perioden juli till september uppgick omsättningen till 83,5 miljoner kronor, en ökning med 29 procent jämfört med föregående år då omsättningen stannade på 65 miljoner kronor.
Sporthandlaren gör dock ett minusresultat under kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till –4,6 miljoner kronor jämfört med –6,1 miljoner 2013. Något som bland annat beror på framtagandet av ett nytt marknadsföringskoncept som ska användas under kommande år, investeringar i anskaffning av nya kunder på samtliga marknader samt utvidgning av bolagets lagerlokal och kostnader för det förberedande arbetet för notering på Nasdaq OMX Small Cap.
– Vår strävan att leverera marknadens bästa serviceerbjudande och att ta hand om våra nya och existerande kunder på bästa sätt har fortgått och 33 procent av vår totala kundbas återkom under perioden redan inom 90 dagar efter föregående transaktion för att göra sitt nästa köp, säger Johan Ryding, VD för Sportamore.
Ökar marknadsföringen
Ser man till årets första nio månader är Sportamores försäljningstillväxt ännu högre, 36 procent. Januari till september landar omsättningen på 251 miljoner kronor jämfört med 185 miljoner 2013. Rörelseresultatet förbättrades från förra årets –23 miljoner kronor till –5,5 miljoner i år.
– Vi har i samtliga nordiska marknader en väl fungerande kundanskaffningsmodell och gradvis ökar vi nu våra tillväxtorienterade marknadsföringsinvesteringar. Bolaget har en stark finansiell position och en organisation vars kapacitet och effektivitet utgör en bra plattform för fortsatt tillväxt, säger Johan Ryding.
Källa: Press