Sportamore fick en stark start på Black Week, med 26 procent fler besökare och 36 procent fler sålda varor i början av veckan.
LÄS ÄVEN: Sportamore storökar i besökare och order - "en positiv inledning"
Nu står det dock klart att e-handlarens Black Friday-försäljning inte var tillräckligt stark för att Sportamore ska lyckas nå sina lönsamhetsmål för året. Efter en oktobermånad som blev svagare än väntat behövdes en extra kraftfull novemberförsäljning för att kompensera, men så blev det alltså inte.
November och Black Friday week har haft en bättre utveckling men inte i tillräcklig omfattning för att kunna kompensera för kvartalets inledning. Det är vår bedömning att detta innebär att omsättningsutveckling i fjärde kvartalet inte kommer vara tillräcklig för att materialisera förväntade skalfördelar och effektivitetsvinster, skriver Sportamore i ett pressmeddelande.
Eftersom det fjärde kvartalet hittills inte har nått upp till förväntningarna bedömer Sportamore att resultatet för helåret kommer att påverkas.
Detta medför att rörelseresultatet för fjärde kvartalet och helåret 2019 inte längre väntas förbättras jämfört med 2018.
LÄS ÄVEN: Här vänder det för Sportamore: "Lönsamheten förbättras radikalt"