När förhandsbeställningarna för den nya spelkonsolen Playstation 5, som tillverkas av Sony, drog igång så brakade helvetet lös. De svenska e-handlarna sålde slut i ett nafs och sedan började problemen. Plötsligt fick konsumenterna veta att flera av dem inte skulle få sin enhet ens innan jul. Detta trots att de trodde sig ha säkrat en konsol till releasedagen den 19 november. Reaktionerna lät inte vänta på sig och handlarna fick hantera många ilskna kunder.
Så vad var det egentligen som hände? En av förklaringarna stavas; skyhög efterfrågan.
Ser man till situationen för PS5 hos Webhallen så speglar det den nordiska marknaden i stort. Vi blir tilldelade ett mycket mindre antal enheter än den faktiska efterfrågan. Kundernas intresse för PS5 har varit otroligt stort och jag tror att Sony hade underskattat den efterfrågan det nu blev. Så det är klart att det finns utmaningar i produktionskapaciteten, som inte är hög nog för att möta den efterfrågan som finns, säger Fredrik Lindblad, marknadschef på Webhallen, till Ehandel.
Men det stannar inte vid en högre efterfrågan än väntat. När Ehandel hör sig för visar det sig att informationen från Sony länge var mycket knapphändig och en del handlare blev även tilldelade ett lägre antal enheter än vad som först sades.
När Komplett öppnade för förhandsbokningar var det baserat på den information vi fick av Sony som tillverkar nya Playstation. Sedan lyckades Sony inte möta vad företaget hade lovat marknaden, säger Kristin Hovland, kommunikationschef på Komplett, till FZ.se.
Så medan upprörda konsumenter hör av sig till handlarna, så visar det sig att en stor del av problemet i själva verket ligger hos producenten, alltså Sony. Det har rapporterats om att Sony skulle ha stött på tillverkningsproblem med de nya konsolerna, men det har man tidigare kategoriskt dementerat.
Ehandel har dock även varit i kontakt med kunder som tror sig ha säkrat en enhet på releasedagen, men i samtal med handlare har de fått veta att det kanske inte alls är så säkert. Och anledningen uppges vara, just det, att Sony har tillverkningsproblem.
När vi hör av oss till Sony med våra frågor får vi inte några dementier, utan beskedet att "Sony i nuläget inte kan kommentera detta".
"Visst ljus i tunneln"
Webhallen vill inte berätta om hur deras tilldelning sett ut i förhållande till prognoserna och vet heller inte när alla kunder ska kunna få sin enhet.
Jag kan inte uttala mig om något preliminärt, men vi har en löpande dialog med Sony, säger Fredrik Lindblad.
Jag vill inte spekulera eftersom vi är så himla beroende av Sonys prognoser. Det jag kan säga, utan att spekulera i tid, är att vi har en god dialog med dem och att vi ser ett visst ljus i tunneln, fortsätter han.
Man har sedan några veckor tillbaka satt upp ett forum på sin hemsida där kunderna kan gå in och ställa sina frågor om vad som händer och sker. Ett till synes uppskattat drag, då frågorna har strömmat in.
Hur har det varit att hantera all besvikelse och ilska?
Jag har full förståelse för att man blir besviken om man har förbokat och inte får något på releasedagen. Jag kan lova att vi är lika besvikna, men vi är väldigt beroende av den tilldelning vi får av Sony. Men det är såklart alltid olyckligt att kunderna inte får det de hoppas på. Vi gör allt i vår makt för att möta den efterfrågan, säger Fredrik Lindblad.