Apple lanserade nyligen två produkter som bryter den senaste trenden av allt större mobila enheter. iPhone SE och den nya surfplattan iPad Pro är dock fortfarande mycket kraftfulla. De representerar ett trendbrott där större inte alltid är bättre. Mobila enheter med Googles Android kan förmodligen också de följa denna trend framöver vilket skulle bekräfta att mindre enheter är att föredra hos många mobila användare. Vad betyder detta för m-handeln?
Det är värt att undersöka hur kundupplevelsen kommer att påverkas av denna förändring. Som exempel besöker över 60 procent av Zalandos kunder nätbutiken via mobilen, samtidigt som Alibaba har berättat att de står för 86 procent av all mobil handel i Kina. Amazon har också berättat att 49 procent av deras besökare nu kommer in via mobila enheter. Hur kommer iPhone SE med en mindre skärm på "bara" 4 tum påverka den mobila upplevelsen och hur folk surfar runt och handlar?
Det handlar om att engagera
Kundupplevelse handlar om attraktion, medvetenhet och opinionsbildning. Det är inte svårt att se att alla tre av dessa egenskaper uppvisas av kunder genom deras ökade användning av mobila enheter. Hur Zalando, Alibaba och Amazon kommer in i ekvationen beror på hur väl vi alla tar tillvara den mobila utvecklingen och lyckas engagera dessa användare.
Kommer användare av en iPhone SE och den nya iPad Pro att få en annan upplevelse på sidor som Zalando? Båda enheterna är fortfarande lika kraftfulla som sina större syskon trots att de har mindre skärmar. Vi kommer i alla fall se till att den mobila upplevelsen fortfarande är attraktiv för dessa användare.
Apple-anhängare är entusiastiska över dessa två nya versioner, och glada kunder ger oss möjlighet att interagera med dem på nya sätt. Nya navigeringsmetoder tillsammans med sociala delningar och användargenererat innehåll gör att kunderna får den upplevelse de önskar. Makten ska ligga i kundernas händer och storleken på enheterna får inte påverka detta.
Att tänka mobilt först är livsviktigt
Vad kan mode-älskare förvänta sig ifrån företag som Zalando, Alibaba och Amazon när det kommer till den nya trenden med mindre enheter? För oss kommer det att vara avgörande att först fokusera på den mobila upplevelsen under 2016. Vi ser numera mobilt som centralt i allt strategiskt vi gör gällande kundernas köpresa.
När en kund är mobil måste vi ta hänsyn till faktorer som tid, plats och situation för att kunna uppfylla kundernas shopping-behov.
Upp till företagen att anpassa sig
Det är många som bara vill ha en mindre mobil enhet, inte nödvändigtvis en sämre eller slöare sådan. Apples nya enheter tar detta till sig och erbjuder samma kraftfulla mjukvara och hårdvara men i ett mindre format. Med Apples iPhone SE kommer kunderna svajpa, spara och klicka till sig modeinnehåll lika lätt som om de satt vid en stationär dator.
E-handelsföretag som Zalando måste vara redo att välkomna användare av dessa mindre enheter och med ett mobilt fokus i allt vi gör. Vi riskerar annars att fjärma oss från en stor del av marknaden. Mindre skärmar och enheter kommer inte bromsa m-handeln och det är upp till oss e-handlare att hålla jämna steg med utvecklingen.