Apple lanserade nyligen tvĂ¥ produkter som bryter den senaste trenden av allt större mobila enheter. iPhone SE och den nya surfplattan iPad Pro är dock fortfarande mycket kraftfulla. De representerar ett trendbrott där större inte alltid är bättre. Mobila enheter med Googles Android kan förmodligen ocksĂ¥ de följa denna trend framöver vilket skulle bekräfta att mindre enheter är att föredra hos mĂ¥nga mobila användare. Vad betyder detta för m-handeln?
Det är värt att undersöka hur kundupplevelsen kommer att pĂ¥verkas av denna förändring. Som exempel besöker över 60 procent av Zalandos kunder nätbutiken via mobilen, samtidigt som Alibaba har berättat att de stĂ¥r för 86 procent av all mobil handel i Kina. Amazon har ocksĂ¥ berättat att 49 procent av deras besökare nu kommer in via mobila enheter. Hur kommer iPhone SE med en mindre skärm pĂ¥ "bara" 4 tum pĂ¥verka den mobila upplevelsen och hur folk surfar runt och handlar?
Det handlar om att engagera
Kundupplevelse handlar om attraktion, medvetenhet och opinionsbildning. Det är inte svĂ¥rt att se att alla tre av dessa egenskaper uppvisas av kunder genom deras ökade användning av mobila enheter. Hur Zalando, Alibaba och Amazon kommer in i ekvationen beror pĂ¥ hur väl vi alla tar tillvara den mobila utvecklingen och lyckas engagera dessa användare.
Kommer användare av en iPhone SE och den nya iPad Pro att fĂ¥ en annan upplevelse pĂ¥ sidor som Zalando? BĂ¥da enheterna är fortfarande lika kraftfulla som sina större syskon trots att de har mindre skärmar. Vi kommer i alla fall se till att den mobila upplevelsen fortfarande är attraktiv för dessa användare.
Apple-anhängare är entusiastiska över dessa tvĂ¥ nya versioner, och glada kunder ger oss möjlighet att interagera med dem pĂ¥ nya sätt. Nya navigeringsmetoder tillsammans med sociala delningar och användargenererat innehĂ¥ll gör att kunderna fĂ¥r den upplevelse de önskar. Makten ska ligga i kundernas händer och storleken pĂ¥ enheterna fĂ¥r inte pĂ¥verka detta.
Att tänka mobilt först är livsviktigt
Vad kan mode-älskare förvänta sig ifrĂ¥n företag som Zalando, Alibaba och Amazon när det kommer till den nya trenden med mindre enheter? För oss kommer det att vara avgörande att först fokusera pĂ¥ den mobila upplevelsen under 2016. Vi ser numera mobilt som centralt i allt strategiskt vi gör gällande kundernas köpresa.
När en kund är mobil mĂ¥ste vi ta hänsyn till faktorer som tid, plats och situation för att kunna uppfylla kundernas shopping-behov.
Upp till företagen att anpassa sig
Det är mĂ¥nga som bara vill ha en mindre mobil enhet, inte nödvändigtvis en sämre eller slöare sĂ¥dan. Apples nya enheter tar detta till sig och erbjuder samma kraftfulla mjukvara och hĂ¥rdvara men i ett mindre format. Med Apples iPhone SE kommer kunderna svajpa, spara och klicka till sig modeinnehĂ¥ll lika lätt som om de satt vid en stationär dator.
E-handelsföretag som Zalando mĂ¥ste vara redo att välkomna användare av dessa mindre enheter och med ett mobilt fokus i allt vi gör. Vi riskerar annars att fjärma oss frĂ¥n en stor del av marknaden. Mindre skärmar och enheter kommer inte bromsa m-handeln och det är upp till oss e-handlare att hĂ¥lla jämna steg med utvecklingen.