Kunderna slöt upp kring sin favoritbutik och i december förra året stod det klart att Spel & Sånt vunnit Prisjakts tävling Årets butik 2020. Segrarens glädje var stor, då som nu.
Vi är supernöjda! Det har varit ett jättebra år för företaget och jag tror att utmärkelsen haft betydelse, säger Peter Kauffmann som äger och driver butiken med bas i Norrtälje.
– Det här är det tyngsta man kan vinna i min bransch, tycker jag. Det här är kunderna som bestämmer och det finns inget annat pris jag skulle byta det mot.
Fick mycket uppmärksamhet i media
Efter vinsten strömmade gratulationerna in och Peter Kauffmann intervjuades av lokala medier och flera branschtidningar.
– Vi har också märkt att våra leverantörer varit stolta över oss. Både Swedbank och Postnord har lyft fram oss i sin kommunikation, det är stort. Vi blev lite ett namn över en natt och har fått massor av gratis reklam, säger Peter Kauffmann.
Ett pris från kunderna
Prisjakt arrangerar tävlingen Årets butik för att lyfta fram de butiker som satt köpupplevelsen och konsumenterna i centrum. Sajtens användare röstar på sin favoritbutik genom att skriva ett butiksomdöme under tävlingsperioden. I fjol lämnades tiotusentals omdömen i tävlingen och Prisjakt tror på ett ännu större engagemang under Årets butik 2021 som arrangeras den 1–30 november.
– Årets butik är i alla avseenden ett konsumentpris, en äkta kärleksförklaring från kunderna. Men tävlingen är värdefull för alla parter, inte bara vinnaren. Omdömen ger butikerna ovärderliga insikter kring sin kundresa men är också otroligt viktiga för konsumenter som vill fatta bättre beslut, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.
Segern gav tillväxt
Spel & Sånt har alltid haft servicen och kundrelationerna i fokus och lovorden som lämnades i tävlingen har gynnat butiken hela året – nya kunder har fått upp ögonen för dem.
Prisjakt har ett bra butiksomdömessystem och vi upplever att folk har förtroende för det. Vi ska vara väldigt nöjda med den här prestationen och vi kommer att leva på den länge, även om vi inte lyckas vinna i år med, säger Peter Kauffmann.
Vill premiera miljösatsningar
Prisjakt delar även ut hållbarhetspriset Årets medvetna butik, där butikerna som aspirerar på titeln får besvara ett antal frågor om sitt arbete för att medvetet minska sin miljöpåverkan. Vinnaren utses av en expertjury bestående av Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten konsumtion, Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds universitet, samt Mårten Sjölin, expert inom hållbar e-handel, fossilfria transporter och förnybar energi. I fjol vann Outnorth som jobbar med hela kedjan, från ansvarsfull produktion via en genomtänkt fraktpolicy till att underlätta för konsumenterna att göra medvetna val.
Prisjakt vill främja hållbara köpval på alla sätt vi kan och därför känns det självklart att dela ut ett pris med miljön i fokus. Av samma skäl arrangerar vi även i år Årets butik till förmån för Naturskyddsföreningens konsumentprojekt Top Ten Sverige. I fjol kunde vi stolt överräcka 100 000 kronor, säger Peter Greberg.