ANNONS

Speditörerna vägrar prata om Temu: "Affärskritisk information"

Vill inte svara om den offensiva e-handelsplattformen.

ANNONS

Minns ni när Wish-paketen flödade in i Sverige? Då var det liv i luckan hos inte minst Postnord och Tullverket, som berättade hur de behövde hantera en enorm mängd paket från Kina.

Nu jobbar nästa kinesiska shoppingplattform hårt för att etablera sig i landet. Det handlar förstås om Temu, som vi tittat närmare på den senaste tiden. Vi ställde därför frågan till speditörerna om de upplevt samma anstormning av paket som när Wish gjorde entré.

Den här gången väljer dock speditörerna att inte säga någonting. Medan det pratades vitt och brett om Wish, är det ingen som vill lägga ut texten när det kommer till Temu.

De frågor du ställer faller innanför affärskritisk information och det kommenterar vi inte, säger Anders Porelius, presschef på Postnord, till Ehandel.

Det är det enda svaret vi får från den statligt ägda logistikjätten. Inte heller last mile-aktörerna Citymail eller Early Bird vill prata om Temu.

Vi hanterar volymer från utlandet, men kan inte kommentera volymer från enskilda kunder, säger Einar Wahlbom, försäljnings- och marknadschef på Citymail.

Samma svar får vi från Early Birds vd, Pelle Lönn.

Internationella flöden kommer in i Sverige via många olika flöden med olika aktörer, ibland kommer samma avsändare via flera flöden. Av kundavtalsskäl kan vi dock inte kommentera vilka rutiner som ingår, eller vilka avsändare som ingår i vilka flöden, säger han.

"Har inget unikt avtal"

När Wish slog igenom i Sverige upprättade de, efter mycket om och men, ett samarbete med Postnord som innebar att alla avgifter, så som hantering och moms, drogs redan i kassan. Några svar på huruvida det finns några liknande avtal med Temu får vi inte heller från varken Postnord, Citymail eller Early Bird.

Däremot säger DHL, som alltså är en av de fyra aktörer som levererar Temu-paket i Sverige, så här:

Generellt kan/får vi inte kommentera enskilda kunder. Men i just det här fallet har vi inget unikt kundavtal med Temu, säger Mikael Stange, kommunikationsansvarig på DHL ecommerce solutions.

Vilka utmaningar innebär det när plattformar likt Temu etablerar sig i Sverige?

För Citymail som last-mile bolag så skiljer sig inte utmaningarna åt beroende på avsändarnas affärsmodeller. Vi fokuserar på att ge en så bra leveransupplevelse som möjligt för alla mottagare av paketen, oavsett avsändare, säger Einar Wahlbom.

LÄS ÄVEN: Efter avtalet med PostNord: En halv miljon order från Wish

LÄS ÄVEN: PostNords Kinaavgift blir 75 kronor

Nils Lund
nils@ehandel.se