Idag är det nästan omöjligt att föreställa sig den digital marknadsföringsvärlden utan automatisering. De företag som ligger i framkant inom området har varit snabba att inse detta. De vet alltför väl att, genom att automatisera flöden och SEA-kampanjer, sparar du inte bara värdefull tid utan genererar också en större vinst. Varumärken som Ideal of Sweden, Suitable och TUI har banat vägen: De förlitar sig på intelligenta program för att automatisera sina försäljnings- och marknadsföringsprocesser.
Den snabbt föränderliga online-marknaden är full av mycket sofistikerade algoritmer. De är ofta svåra för människor att förstå, än mindre att navigera, men det är egentligen inget att oroa sig för eftersom de kan visa sig vara väldigt användbara. Om du låter ett verktyg ansvara för att optimera dina flöden och automatisera dina annonser öppnar det för nya möjligheter för skalning.
Många ledande e-handelsvarumärken använder intelligenta program för att automatisera sina försäljnings- och marknadsföringsprocesser – och för att snabbt och effektivt skaffa nya kunder. Följande exempel visar hur de påtagligt har dragit nytta av automatisering.
Ideal of Sweden: Automatisera distributionen av annonser
Med sina 26 webbsajter, ett dussin affiliatenätverk och marknadsplatser samt annonser på alla tänkbara sociala medieplattformar, förlitar sig Ideal of Sweden – ett modemärke som marknadsför trendiga tillbehör till mobiltelefoner – också på automatisering. Varje marknadsföringskanal har sin egen uppsättning krav vad gäller produktdata. Därför är det alltid en utmaning, speciellt när du hanterar flera kanaler, att bestämma alla parametrar korrekt. Med hjälp av flödeshanteringsverktyg från Channable har Ideal of Sweden kunnat automatisera det mesta av sin annonsdistribution, vilket gör det möjligt för dem att behandla i snitt 100 000 kundorder per dag.
TUI: Dynamiska erbjudanden som uppdateras automatiskt
Att kunna säkra sin position på den (digitala) marknaden med flexibla och effektiva processer är inte bara viktigt inom detaljhandeln. Researrangören TUI använder också Channable för att automatisera sina sökannonser och digitala marknadsföringskanaler. TUI Groups produktsortiment är otroligt dynamiskt och deras annonser måste alltid vara uppdaterade, till exempel vad gäller tillgång. Med Channable kan TUI automatiskt uppdatera olika kampanjer och annonser med en enda datakälla. Resultatet: Deras online-erbjudanden är alltid tillgängliga.
Suitable: Skräddarsydda annonser
Modemärket Suitable för män använder Channable inte bara för att automatisera processen att skapa och uppdatera sina annonser och kampanjer, utan också för att optimera dem ytterligare, helt automatiskt med hjälp av relevant prestandadata. Genom Channable Insights delas produkter automatiskt in i strategiska kampanjer, baserade på ROAS (Return on Ad Spend) och klick – eller utesluts eventuellt helt. Det innebär att Suitables marknadsföringsbudget enbart allokeras till produkter som är lönsamma att satsa på och till att konverteringar genereras för produkter som annars inte skulle synas.
Automation: Så får du det att fungera för dig!
När du gör det rätt frigör automatisering det viktigaste av allt: Tid för det som är viktigt – att koncentrera dig på din egen e-handelsstrategi.
Vill du lära dig mer? Följande white paper ger ytterligare information och tips om SEA-automatisering och optimering av Google Shopping-kampanjer.