Det danska inrednings- och hobbyföretaget Søstrene Grene rapporterar en försäljningsökning med 24 procent i fjol. Det betyder att bolaget firar en omsättning på en miljard danska kronor under förra året, vilket motsvarar drygt 1,4 miljarder svenska kronor.
Vi är mycket stolta över att ha nått den här milstolpen, säger Mikkel Grene, vd på Søstrene Grene, i ett pressmeddelande.
Men rörelseresultatet belastades av fler olika investeringar, och summerades till 69 miljoner danska kronor, jämfört med 85 miljoner året innan.
Så sent som i augusti kunde vi berätta att Søstrene Grene har bestämt sig för att satsa på att digitalisera sin verksamhet och öppna en egen e-handel, som företagets kunder länge har efterfrågat. I dagsläget har det danska bolaget mer än 240 fysiska butiker i Europa och Japan. Den kommande webbutiken planeras att lanseras nästa år.
LÄS ÄVEN: Efter kundernas önskemål – Søstrene Grene öppnar e-handel
Enligt företaget är det flera stora investeringar i ny digital infrastruktur och implementeringen av en ny strategi som har tyngt fjolårets rörelseresultat. Även 60 nya butiker har öppnats under året och antalet heltidsanställda på huvudkontoret har ökat från 165 till 206 personer.
Vi är nöjda med resultatet med tanke på hur många nya butiker vi har öppnat, de stora investeringarna i digitalisering och den utmanande och föränderliga detaljhandelsmiljön vi befinner oss i. Vi har också spenderat både pengar och tid på att sätta en ny strategisk riktning, säger Mikkel Grene.
Den nya strategin har bolaget döpt till "Søstrene Grene for the Future". Den har ett tydligt digitaliseringsfokus som bland annat innehåller en helt ny affärsmodell för omnikanal, nytt systemlandskap, webbplats, webbshop, nytt butikskoncept, ökat kundfokus och nya tjänster.
Vi jobbar med att ständigt utveckla vår verksamhet i linje med de behov och krav som våra framtida kunder kommer att ställa. Med den här omfattande digitala omvandlingen utvidgar vi vårt perspektiv och den service vi kan erbjuda våra kunder. Vi täcker våra fysiska butiker med en ny digital dimension av Søstrene Grene som våra kunder har efterfrågat. De fysiska butikerna är emellertid ryggraden i vår verksamhet, och vår i nya digitala strategi har det inte förändrats, säger Mikkel Grene och avslöjar:
Den 24 oktober 2019 kommer vi att gå in på en ny marknad i form av Finland.