Inrednings- och hobbyföretaget Søstrene Grene summerar ett tufft år. Bolaget vände från vinst till förlust och tappade nära 80 miljoner danska kronor, cirka 108 miljoner svenska kronor, i försäljning.
2020 har på många sätt varit ett bisarrt och dramatiskt år för oss, säger Mikkel Grene, vd på Søstrene Grene, i ett pressmeddelande.
Det familjeägda företaget grundades år 1973 i Danmark. Idag är har Søstrene Grene mer än 240 fysiska butiker i Europa och Japan, och så sent som i fjol lanserade bolaget sin e-handel på sin hemmamarknad samt i Tyskland, Frankrike och Nederländerna.
LÄS ÄVEN: Søstrene Grene firar en miljard kronor och intar nästa marknad
E-handelslanseringarna på de fyra stora marknaderna har gått bättre än förväntat, säger Mikkel Grene och berättar:
Den danska sajten var planerad att lanseras i mars månad sedan tidigare, men när pandemin tog fart började vi öka takten och lanserade e-handeln på ett par nya onlinemarknader snabbt. Det är dock fortfarande bara en liten del av vår planerade digitala transformation.
Men trots en storsatsning på verksamhetens digitalisering och utrullning av e-handel på fyra marknader, gjorde pandemin ett stort avtryck på bolaget. Søstrene Grene var tvungna att hålla 80 procent av sitt butiksnät stängt, på grund av pandemin, under nästan hela våren vilket påverkade omsättningen.
I år fick vi ta en mycket dyr tillfällig stängning av de allra flesta av våra butiker i världen, vilket bidrog till ett stort försäljningstapp, säger Mikkel Grene.
Under räkenskapsåret 19/20, som slutade sista april, sjönk resultatet till minus 60 miljoner danska kronor, vilket motsvarar runt 81 miljoner svenska kronor. Søstrene Grene beskriver resultattappet som det största i bolagets historia. Omsättningen backade samtidigt sju procent och landade på drygt en miljard danska kronor, cirka 1,3 miljarder svenska kronor.
När butikerna återigen kunde öppnas upp i början av sommaren märkte bolaget av en snabb försäljningsökning. Nu förväntar man sig att vända förlusten till vinst under räkeneskapsåret 20/21.
Efter butikernas återöppning i somras har vi gjort en historiskt stor vinst och slagit rekordomsättning, under det innevarande räkenskapsåret. Vi kände verkligen att våra kunder hade saknade oss. Vi var oroliga över att det inte skulle gå så fort att få tillbaka kundflödet i butikerna, men det har gått bättre än väntat.
Under den andra pandemivågen har vi haft en förvånansvärd stor omsättning, vilket beror på att de butiker som faktiskt har fått förbli öppna säljer betydligt mer än under samma period förra året.
Men resultatminskingen förklaras även av de stora investeringarna i bolagets satsning på e-handeln.
I samband med accelereringen av vår digitala transformation har vi investerat jättemycket i de bästa IT-systemen, och när du digitaliserar en verksamhet i en så snabb takt kostar det mycket pengar och mycket interna resurser. Men med dessa investeringar och vår omnistrategi öppnar vi upp för fler tillväxtmöjligheter, och vi har redan börjat märka att satsningarna ger frukt, säger Mikkel Grene.
Vi har till exempel inte bara investerat i en webbshop, utan på ett helt nytt sätt att visa vår produktkatalog och inspirera kunder online också. Och det har även de fysiska butikerna gynnats av, eftersom kunderna ofta kommer med telefonen i handen och vill se specifika produkter som de har sett online.
Han avslutar med:
Vi har påbörjat många nya initiativ som kommer att föra oss tillbaka på tillväxtspåret. Vi har lärt oss mycket under det senaste året på både gott och ont. Vi kan säga att vi har tappat mycket på pengar, men har istället fått ett nytt skarpare fokus och ett mer smidigt, framtidssäkert och friskare företag. Jag skulle faktiskt säga att vi står starkare än någonsin när vi tittar in i framtiden efter coronakrisen, men vi utesluter inte att de närmaste månaderna kan komma att vara turbulenta eftersom pandemin inte är över ännu.