TV och e-handel är en kombination som inte slagit i genom på bred front ännu. Det finns dock de som försöker. LG Electronics och PayPal inledde våren 2013 ett samarbete där LG bakade in betaltjänsten i sina nya smart-TV apparater.
Även Samsung är inne på samma spår. Under Super Bowl i vintras kunde de med en smart TV från Samsung köpa David Beckhams kalsonger med hjälp av fjärrkontrollen när H&M:s reklamfilm rullade. Man har också investerat 5 miljoner dollar i Delivery Agent, ett företag som sysslar med försäljning kopplat till underhållning.
Men man är inte ensamma om att vara intresserade av deras tjänster. Tillverkaren Sony har nu integrerat Delivery Agents app och e-marknadsplats ShopTV i sin egen applikation, TV SideView, som gör att användare kan styra olika enheter från Sony. Till exempel TV-apparater, DVD och Blu-Ray spelare, med hjälp av sin smartphone eller surfplatta.
Smidigare gränssnitt
Avtalet ger användare av Sonys TV SideView möjligheten att handla produkter som de ser i TV-program direkt i appen via ett smidigt gränssnitt. Man väljer helt enkelt att utesluta fjärrkontrollen ur ekvationen och tror istället på idéen att använda sig av flera skärmar för att e-handla med hjälp av TV:n.
Något andra tillverkare tidigare försökt att komma från, och snarare lyft fram fördelen med att enbart behöva använda sig av en fjärrkontroll.
– Vår applikation TV SideView gör att vi kan erbjuda TV-tittare en mer dynamisk upplevelse och social interaktivitet med hjälp av flera skärmar på samma gång. Genom att samarbeta med Delivery Agent kan vi nu inkludera ett shoppingelementet. Det här är nästa nivå av konsumentengagemang, säger Makoto Ishii, General Manager, UX & Product Strategy Group, Sony Corporation.
Källor: Press, Internet Retailer