ANNONS

Söndagar ingen vilodag för e-handlare

Söndagar ingen vilodag för e-handlare

Enligt många e-handlare är kvällar och helger den mest populära tiden för privatkonsumenter att handla på nätet. Söndagskvällar är veckans bästa tidpunkt, samtidigt som lördagar verkar vara en av de sämsta dagarna för många.

ANNONS

Självklart är det mycket som spelar in när det gäller vilka dagar och tider som är bäst. Vilken typ av produkter och tjänster man säljer, men också till vem.

Men det verkar vara en ganska stor enighet i e-handelssverige om vad som är e-handelns gyllene timme. Söndagskvällar klockan 20.00 ser många en kraftig uppgång i trafik och försäljning, lördagar däremot är en av veckans sämsta dagar.

– På konsumentsidan vill vi pricka in lönehelger när folk handlar mer. Man handlar även mer på helger. Det gäller att ha uppdaterat inför helgerna, så det är något vi tänker på rätt mycket, säger Stefan von Stein, marknadsdirektör på Dustin.

Företagskunder däremot shoppar föga förvånande gärna loss på vardagar, klockan 10.00 till 15.00 brukar vara ”prime time”.

– På företagssidan är också söndagen aktuell, då gör man inköp inför veckan. Men det går ner väldigt mycket på helgen då privatkunderna tar över, säger Stefan von Stein.

Olika kampanjer vid olika tider

På Blocket är söndagen den dag som folk köper och säljer mest och det är mellan klockan 19.00 till 20.00 som trafiken är som tätast. Även Babyshop.se ser tydliga trender när det gäller sina kunders vanor.

– Vi har besök dygnet runt, men köpen kommer väldigt tydligt vid vissa tider och även vissa dagar. En trend är före lunch, sedan är det lugnt under lunchtimmen och därefter ett hårdare tryck fram till klockan 16.00. Efter det tar det fart igen vid 19.00 till 19.30 och toppar vid 21.00 till 22.00, säger Marcus Tagesson, vd för Babyshop.

Att planera sina kampanjer, mailutskick och inlägg på Facebook efter olika tidpunkter är också viktigt enligt många. Ett tips är att skicka ut sina nyhetsbrev vid tidpunkter när inte så många andra gör det för att inte drunkna i inkorgen.

Facebook är ofta bättre kvällstid för att få en bra placering i någons flöde innan man trillar ner på botten. Chansen att synas är ofta bättre kvällstid eftersom det är en tidpunkt då många kollar runt på Facebook.

Källa: Internetworld

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se