Med en intäktsökning på 24 procent har årets julimånad etablerat sig som en riktig e-handelsraket. Siffrorna ökade även sett till antal order och besök hos e-handlarna, vilket vi kunde berätta i analysbrevet som gick ut i dag. Tack vare ökningen kan juli nu som sämst bli årets tredje sämsta e-handelsmånad.
Kallt sommarväder gav effekt
Enligt Joakim Andersen, som är analytiker på Ehandel.se, är det inte omöjligt att de positiva siffrorna har med sommarvädret att göra.
- Vi tog återigen en titt hos SMHI på temperaturavvikelserna och precis som för juni månad kan temperaturen, som i år var något lägre, ha hjälpt julis tillväxt på traven. Temperaturen under juli låg mellan -1 och +1 grad från det normala i stora delar av landet. Det kan jämföras med i fjol då det var varmare, mellan +1 och +2 grader över det normala, skriver han i brevet.
Men julis tillväxt är inte sommarens enda skräll vad gäller statistiken. Det står nu nämligen även klart att augusti, som dock fortfarande totalt sett är en bättre e-handelsmånad än juli, tappade en del jämfört med förra året.
Augusti näst bäst hittills i år
Intäktsökningen för årets sista sommarmånad stannade på 13 procent, vilket ändå placerade augusti på en stark andraplats hittills i år.
- Att tillväxten inte blev högre än den blev i augusti har två troliga orsaker. Dels temperaturen, som i princip, såg likadan ut som i fjol. Och dels att förra årets försäljningssiffror var förhållandevis höga, skriver Joakim Andersen.
Statistiken i analysbrevet kommer från tjänsten Ehandel.se Analytics, där över 300 e-handlare delar med sig av sin data. Prognosen för resten av året är att september väntas bli något sämre än augusti, men att försäljningen från oktober och framåt ökar i takt med att Black Friday och julen närmar sig på allvar.