Att det kan gå lite trögt med försäljningen under till exempel sportlovsveckorna och påskledigheten, är förmodligen ett välkänt fenomen hos många e-handlare. År efter år upplever många att betydligt färre order än normalt trillar in under just de här veckorna.
Slår både påsk och sportlov
Men, som Ehandel.se kunde avslöja förra sommaren, finns det en vecka under året som är så pass dålig att den faktiskt slår både februari och påsken. Den veckan är vecka 29, det vill säga veckan som vi precis har lagt bakom oss.
LÄS ÄVEN: Topplista: Årets absolut sämsta e-handelsveckor
- I år blev den den näst sämsta veckan, i fjol den absolut sämsta och för två år sedan hamnade den på femte plats. Sammanslaget utser vi nu vecka 29 till den sämsta e-handelsveckan, konstaterade Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i samband med förra årets utnämnande av jumboplatsen.
Och även i år kan vi kostatera att vecka 29 blev den sämsta veckan på länge. Många hade förmodligen hunnit dra igång sin semesterledighet, och det varma sommarvädret gjorde förstås inte saken bättre.
Intäkterna ökade med 13 procent
Men som så ofta inom e-handeln, ökar försäljningen även när det relativt sett går dåligt. Jämfört med vecka 29 förra året, då veckan till slut blev årets näst sämsta, ökade intäkterna i år med 13 procent.
Och under resten av sommaren, för att inte prata om hösten, väntar ljusare e-handelstider igen.
- Även om vecka 29 blev något av ett bottennapp, så hade vi faktiskt ett par veckor i början av året med en sämre tillväxt. Och nu har vi ett par starkare månader framför oss, säger Joakim Andersen.