ANNONS

Solen skiner på e-handlaren – nu ska man erövra världen

Chimi gör en megasatsning utomlands
Chimi/Press

"Pandemin tvingar oss att tänka om".

ANNONS

Det går bra nu. E-handlaren Chimi Eyewear plockade i september förra året in 80 miljoner kronor, från riskkapitalbolaget Eequity. Chimi säljer trendiga solbrillor och hälften av omsättningen kommer i dag från utlandet.

Nu väntar en rejäl expansion med sikte på framför allt USA, som ska bli bolagets största tillväxtmarknad. I år siktar man på en omsättning på 150 miljoner kronor. Man ska också anställa runt tio personer. Det meddelar vd:n Daniel Djurdjevic i ett mejl till Ehandel.

Kommer ni hålla er till er nisch eller ska den breddas?

Vi kommer hålla oss till vår nisch, men bredda vårt sortiment, skriver han.

Omsättningen uppgick i fjol till närmare 100 miljoner kronor. Enligt ett pressmeddelande beror det främst på en ambitiös satsning på den egna e-handeln. Nätbutiken har nu också boostats med ny teknik via plattformen Centra. Den har också fått en ny design.

Chimi ska därtill släppa lokalt anpassade sajter i Tyskland och Frankrike. Därefter står fler länder på tur, framgår det.

"Vår största tillväxtkanal"

Försäljningen har tidigare varit väldigt beroende av kundernas resvanor, vilket gjorde att man ”upplevde en kort, men skakig period när semestrar blev inställda till följd av pandemin”.

Men med facit i hand var det en ”blessing in disguise”. Det tvingade oss till att tänka om och verkligen bli experter på att driva försäljning via vår egen e-handel – som idag är vår absolut största tillväxtkanal, kommenterar Daniel Djurdjevic och tillägger:

Vi växer nu så snabbt att vi inte längre kan låta oss begränsas av tekniken, och har därför byggt om rubbet och satsat på en internationellt skalbar tekniklösning på varumärkes-nischade plattformen Centra.

LÄS ÄVEN: Chimi på väg mot 100 miljoner – Eequity blir ny delägare

Flaggskepps-butik i New York

Därför ska man löpande rulla ut fysiska flaggskeppsbutiker på sina tillväxtmarknader – bland annat i USA, där man nu letar efter en butikslokal i New York.

Flaggskeppsbutikerna ska förstärka intrycket Chimi:s kunder får när de besöker varumärkets digitala kanaler – och vice versa, framgår det. Men planen är dock att 60 procent av försäljningen fortsatt ska utgöras av e-handel.

Men även om vi ser störst tillväxtpotential i vår egna e-handel, så lägger vi mycket hjärta och själ i våra fysiska flaggskeppsbutiker. Utöver flaggskeppsbutikerna som är vårt brand-space, jobbar vi nära med noga utvalda digitala och fysiska återförsäljare som vi anser överenstämmer med Chimis varumärke, avslutar Daniel Djurdjevic.

David Gustavsson
david@ehandel.se