EU är ute efter sökjätten Google. I flera år har man anklagat Google för att missbruka sin dominerande ställning på marknaden. Flera områden är under utredning som Googles annonsplattform AdSense, deras e-handelstjänst Google Shopping och deras mobila operativsystem Android.
I går svarade Google på anklagelserna gällande Google Shopping. EU hävdar att sökjätten missbrukar sin ställning när det kommer till produktsökningar och prisjämförelser.
- Vi har ytterligare stärkt vårt case att Google otillbörligt gynnat sin egen shopping-jämförelsetjänst i sina allmänna sökresultatsidor. Det betyder att konsumenter inte får se de mest relevanta resultaten till sina sökfrågor, sade EU-kommissionären Margrethe Vestager i juli.
Att Google Shopping är mer av en annonsprodukt än en jämförelsetjänst är något som Prisjakt även varit inne på vid lanseringen nyligen i Sverige. Margrethe Vestager meddelade i samband med uttalandet ovan att Google nu hade tillfälle att svara på EU:s ankagelser och en deadline gavs som senare flyttades fram till den 7 november i år.
Miljarder dollar på spel
Omfattningen av EU:s klagomål kan mynna ut i bötesbelopp på flera miljarder dollar för sökföretaget.
Google har nu svarat och inte oväntat så håller man inte med om EU:s kritik. Sökjätten hävdar att man inte favoriserar sin egen "jämförelsetjänst" över andra.
"Tog inte hänsyn till konkurrensen"
Företaget använder bland annat sitt klassiska svar att man bara vill förbättra sökresultaten för sina användare och det bästa resultatet ska nu vara Google Shopping när det kommer till e-handel.
- Det hävdades att när vi erbjöd förbättrade Shopping Ads för våra användare och annonsörer så "gynnade" vi våra egna tjänster - och att detta var dåligt för en handfull prisjämförelsesajter som påstod sig ha förlorat klick från Google. Men det tog inte hänsyn till konkurrensen och betydelsen av företag som Amazon och den bredare dynamiken inom e-handeln, säger Kent Walker, SVP på Google.
EU ska ha exkluderat Amazon i sin analys av läget vilket Google finner orättvist. Och det kanske ligger något i det eftersom det, i alla fall i USA, är så att Amazon får majoriteten av alla produktsökningar. Om situationen ser likadan ut i Europa är dock oklart.
Amazon ska dominera i Tyskland
Sökjätten delger dock siffror ifrån Tyskland där en tredjedel sägs börja sin produktresa hos Amazon och endast strax över 14 procent hos Google. Företaget hävdar alltså att de inte har monopol inom jämförelser och produktsökningar inom e-handeln.
- Det finns helt enkelt ingen meningsfull korrelation mellan utvecklingen av våra söktjänster och prestationen hos prisjämförelsesajter, säger Walker och pekar ut Amazon och Ebay som konkurrenter dit man skickat tonvis med trafik under samma period.
- Knappast ett tecken på att vi "gynnar" våra egna annonser, säger han.
Sökföretaget ser snarare en korrelation mellan intåget av Amazon i Europa och nedgången av renodlade prisjämförelsetjänster. Google avslutar med att dagens enorma utbud och låga priser på nätet är ett tydligt tecken på en frisk och inte en konkurrenshämmad marknad.