Våren 2013 lanserade Google sin tjänst, Google Shopping Express, som i samarbete med lokala återförsäljare erbjuder leverans samma dag. Till en början var det endast en utvald skara i San Francisco Bay Area som kunde ta del av leveranserna, men i höstas meddelade sökjätten att alla i San Francisco, samt Peninsula och San Jose kunde utnyttja tjänsten.
Nu berättar Google att man kommer att expandera ytterligare med västra Los Angeles och Manhattan, New York. Under de kommande månaderna hoppas man även utöka med stadsdelarna Queens och Brooklyn i New York, samt Hollywood, Beverly Hills och Bel Air i Los Angeles.
Google säger också att man kommer att fortsätta jobba tillsammans med samma återförsäljare som man redan gör där tjänsten är tillgänglig idag. Som till exempel Target, Walgreens, Staples, American Eagle, och Toys"R"Us, men även en del lokala caféer och fristånde butiker.
Fortfarande gratis
För att ta del av hemleveranserna krävs ett medlemskap som än så länge är gratis. Att få sina varor hemlevererade kostar alltså fortfarande inget extra jämfört med om man hade köpt dem i butik så länge man är medlem.
Hur mycket tjänsten kommer att kosta när testperioden väl är över är fortfarande oklart. Men många tror att Google kommer att lägga sig under det pris som konkurrenten Amazon tar för sin Prime-tjänst.
Det för att kunna konkurrera med e-handelsjättens lokala leveranstjänst, same-day delivery program, som nyligen utökades med ytterligare 12 storstadsområden.
Källor: Press, The Next Web