ANNONS

Sökjätten har nu börjat rulla ut ”Mobilegeddon”

Sökjätten har nu börjat rulla ut ”Mobilegeddon”

Google bekräftar nu utrullningen av den nya mobila uppdateringen till deras sökmotor, som fått smeknamnet mobilegeddon. Den påverkar som tidigare rapporterats endast de sökresultat man får via mobiltelefoner och alltså ej de via en dator, laptop eller surfplatta.

ANNONS

Sökjätten upprepar dock mantrat om att denna uppdatering kommer ha en stor påverkan på de mobila sökresultaten. Om din sida inte är anpassad kommer den se en avsevärd minskning i trafiken ifrån Googles mobila sök.

Precis som vi spekulerade i vår första artikel så kan sidor som är starka nog och inte har någon nära konkurrens fortfarande ranka högt utan mobilanpassning. Detta är en naturlig effekt av att "mobilvänlighet" bara är en del som Google väger in i sin analys av sidorna.

Individuella sidor utvärderas - ej sajter

Google avslöjar även att mobilegeddon-uppdateringen påverkar individuella sidor, ej hela sajter. Detta betyder att om du har en enormt populär sida av exempelvis 10 000 så kan det vara värt att anpassa den först eftersom algoritmen inte tittar på hela sajten. Detta betyder även att man kan länka till icke-mobilvänliga sidor utan att det ska påverka sidans mobilvänlighet.

Rekommendationen är som tidigare att använda deras Mobilvänlighetstest för att utvärdera sina sidor. Google kollar mobilvänligheten på varje indexering numera så om man anpassar ska det snabbt märkas i resultaten. Det går även att be Google att söka igenom dina webbadresser igen efter du mobilanpassat.

Google meddelar att det kan ta runt en vecka för deras mobila uppdatering att arbeta sig igenom hela deras index. Det är alltså ej säkert att e-handlare ser någon effekt redan idag. Känner du att du är påverkad av uppdateringen får du gärna dela dina observationer i vårt forum.

 

Läs även:
Mobilegeddon: Så rustade Sveriges E-handlare
En vecka kvar till din butik ska vara mobilvänlig

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se