ANNONS

Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades

Sökexperten: Största som hänt sen AdWords lanserades
Karl Lindberg

Google kommer utöka sina annonser och enligt experter på området handlar det om stora förändringar.

ANNONS

Under konferensen "Google Performance Summit for AdWords" ska sökjätten ha lanserat flera stora nyheter. AdWords-annonserna blir bland annat 50 procent större och sökexperten Karl Lindberg, på byrån AdRelevance, är mycket exalterad över förändringarna.

- Största förändringen som Google gjort för sina annonser sen lanseringen av AdWords för 15 år sen, meddelar Karl Lindberg.

Det nya större formatet sägs ha ökat klickfrekvensen på annonserna med 20 procent.

Mer text i annonserna

Förändringarna ska utöver större annonser även öppna för längre och därmed mer beskrivande texter, utökad A/B-testning och att kunna justera sina bud för olika enheter.

Annonsörer får helt enkelt mer utrymme att röra sig med och bättre möjligheter att jobba med mobila enheter.

Ingen SEO-död att vänta

I grund och botten anpassar Google sina AdWords för den mobila världen. AdWords kommer även att ta mer plats i söken vilket brukar leda till dikussisoner om en dödsstöt för SEO, berättar Karl Lindberg.

- Men även den här gången är ryktet om den organiska trafikens död betydligt överdrivet, organisk trafik kommer fortsatt vara en viktig trafikkälla, säger Karl Lindberg.

Han erkänner dock att balansen mellan betald och organisk trafik givetvis kommer att påverkas av förändringarna.

Gult blir grönt?

Google kommer även bjuda på automatiskt responsiva annonser. Användare kommer bara att behöva ange bild, text och rubrik så skapar Google en responsiv annons som fungerar på alla olika enheter. Man ska även jobba mer med geografiskt lokala annonser och bättre analys av dessa.

- Genom att använda mobilernas GPS och platsinformation så kommer Google kunna ge mer korrekt data på hur många personer som har sökt och klickat på en annons på Google och därefter tagit sig till annonsörens fysiska butik, säger Karl Lindberg.

En sak som inte lanserades under konferensen men som Google testar är att ha grön markering av annonserna istället för gul. Enligt Karl Lindberg ska detta göra det svårare att särskilja vad som är köpt och vad som är organiskt.

- Det skulle inte förvåna många om det också kommer lanseras eftersom Google ständigt försöker hitta smarta sätt att öka sina intäkter.

Förändringarna i AdWords ska rullas ut senare i år enligt Google.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se