Vi har försökt att få lite information om tankarna bakom den nya e-handeln men utan resultat. Detta eftersom Ginza just nu satsar på att fixa diverse barnsjukdomar. Adeptic är dock stolta över sin sökfunktion som vi finner på sidan. MKSE rapporterar även att Ginza istället valde att satsa på sök än att bygga en helt ny e-handel. Den nya sidan skall nämligen ligga på samma plattform som tidigare. En plattform som t.ex. Clas Ohlson valde bort vid sin nysatsning.
Varför Ginzas nya nätbutik inte fungerar som den ska vet vi inte. Det stämmer dock att de har problem då vi vid lanseringen fick upp en hel del felmeddelanden när vi surfade runt på sidan. Dessa problem ser ut att vara färre nu och förhoppningsvis börjar de få snurr på systemen.
Den nya söken
Adeptic, som även levererar sök till exempelvis Adlibris, har gjort en ordentlig genomgång av den nya söken hos Ginza, som alltså ska vara en central del av den nya sidan.
"När så nya Ginza lanserades i mars i år (2012) har sökrutan blivit tydligare för att inbjuda till fler sökningar. Dessutom hämtas menyn från sökmotorn så att inom varje produktkategori visas antalet produkter i realtid. En utmaning har varit att hantera prioritet mellan de olika produktkategorierna. Vissa som söker på till exempel “will smith” vill ha musik först medan andra vill ha filmer först."
Nya Ginza skall delvis utformats efter eyetrackingstudier där man testat hur kunder navigerar på sidan. Detta bland annat via hur testpersonens ögon letar runt på sidan. Dessa studier skall ha visat att mycket kunde förbättras hos Ginza gällande navigation och sök, vilket de har försökt fixa nu.
Vad Adeptic skall hjälpa Ginza med är t.ex. att prioritera olika kategorier för olika typer av sökningar. Vid t.ex. ett TV-framträdande av en artist skall även denna flyttas upp ibland sökresultaten. Det ska också blivit enklare att sortera sina sökresultat och därmed enklare att hitta det man vill ha.
Vill ni läsa mer om Ginzas nya sök tar ni er hit. För att titta till Ginzas nya e-handel och se om den fungerar som den ska klickar ni här.