ANNONS

Söders siffror ingen storfångst: "En bra bit under vad vi är nöjda med"

Jonas Franzén, tillförordnad vd för Söder Sportfiske
LinkedIn

"Vår organiska tillväxt är starkt drivet av vår utlandsaffär".

ANNONS

Söder Sportfiske, med e-handeln Sportfiskeprylar.se, har släppt siffrorna för det fjärde kvartalet. Det numera börsnoterade bolaget kan redovisa att nettoomsättning ökade med 20,4 procent till 49,5 miljoner kronor (41,1) under perioden.

Samtidigt uppgick rörelseresultatet (EBITDA), exklusive noteringskostnader, till 0,2 miljoner kronor (-1,7). Den organiska tillväxten landade på 15,3 procent och bruttomarginalen blev 37,8 procent (39,8).

Vår organiska tillväxt är starkt drivet av vår utlandsaffär som gör sitt bästa kvartal någonsin. Totalt sett så utgör utlandet cirka 35 procent av totalen under kvartalet och det är tydligt att vår satsning på fler lokalanpassade sajter ger resultat, säger tillförordnad vd, Jonas Franzén, och fortsätter:

Tills vidare nöjer vi oss med att konstatera att 2022 blev ett år där såväl organisk tillväxt som lönsamhet landade en bra bit under vad vi är nöjda med, även om det hade sina förklaringar.

Står med välfyllt lager

Franzén berättar också att företaget fortsätter att laborera mellan att plocka lågt hängande frukter på nya marknader, samtidigt som man successivt anpassar och förfinar sina arbetssätt i länder som Tyskland där man kommit längre i sin satsning.

Han konstaterar dock att det är svårt att sia om när den underliggande tillväxten på den svenska marknaden kommer tillbaka.

Vi är oavsett precis lika säkra som tidigare på att fiske som segment ska kunna växa snabbare än e-handelsmarknaden i stort och Söder Sportfiske ska växa snabbare än segmentet. På det så har vi vår internationella affär, med tydlig potential, och en långsiktig och fokuserad satsning på att bygga upp en respektabel affär inom egna varumärken.

Franzén påpekar också att bolaget har arbetat aktivt med att gå igenom sina operativa kostnader och med att effektivisera organisationen, samt att man står väl rustat inför 2023 med ett välfyllt lager.

Detta är drivet av en större andel egna produkter som vi tar in i högre volymer för att få ned inköpspriser, men också att vi vill stå redo för tillväxt. I det korta perspektivet, med snabbt stigande priser, kan vi även konstatera att ett kurant lager inköpt på lägre prispunkter kan bli en konkurrensfördel framåt. Vi ser även fram emot att inleda året med bättre förutsättningar att växa andelen egna varumärken då leveransproblem och förseningar äntligen ser ut att vara ur världen, säger Jonas Franzén.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap