Söder Sportfiske har haft det tufft på börsen sedan noteringen, men nu nappade marknaden på e-handlarens rapport för det tredje kvartalet.
Omsättningen ökade med 2,2 procent till 60,3 miljoner kronor och EBITDA ökade från 3,7 till 6,6 miljoner. Därmed slog man förväntningarna med råge.
Under det tredje kvartalet har vi sett en liknande trend som de senaste kvartalen med en svag hemmamarknad samtidigt som vi växer snabbt i utlandet. Totalt sett kan vi summera det till -9,3 procent på den svenska marknaden och +59,5 procent i vår utlandsförsäljning, säger Jonas Franzén, vd på Söder Sportfiske, i en kommentar.
Efter en tids nedgång tog aktien ett glädjeskutt på beskedet och handlas i skrivande stund till 25 kronor. Det är en ökning med 6,84 procent. Mycket tack vare att rörelseresultatet krossade alla förhandsestimat.
Bruttomarginalen sticker ut positivt under kvartalet där en lägre andel marinelektronik, högre andel egna produkter och en gynnsam valutamix är primära förklaringsparametrar. Under kvartalet växer våra viktigaste egna varumärken (Söder Tackle, Eastfield och VATN) med 61,6 procent jämfört med samma period i fjol, säger Jonas Franzén.