Sociala nätverk och e-handel verkar ha en inneboende attraktion till varandra. Sedan flera år tillbaka har nätverk som Facebook, Instagram och Snapchat experimenterat med olika former av e-handelsfunktioner. Den slutliga e-handelsformen verkar för det mesta luta åt att man helt enkelt låter användarna köpa saker direkt i det sociala nätverket.
En uppstickare bland sociala nätverk är appen TikTok som har lockat många yngre användare de senaste två åren och 2018 ska det ha varit en av världens mest nedladdade appar, enligt egen utsago. I slutet av förra året slogs även TikTok ihop med ett annat musik- och video-nätverk kallat Musical.ly. Båda nätverken erbjuder användarna att skapa korta personliga videoklipp där man exempelvis kan sjunga med i olika populära låtar. Klippen kan delas med andra användare och dessa kan remixa videoklippen och svara på de 15 sekunder långa filmerna.
Antalet aktiva användare delges inte lika frekvent som för andra sociala nätverk men CNBC rapporterade under förra året att TikTok då, under juni månad, hade en halv miljard aktiva användare från 150 länder världen över, en siffra som idag alltså bör vara betydligt högre.
Nu rapporterar Adweek att TikTok trots sin unga ålder, appen lanserades i slutet av 2016, redan gett sig på e-handel i större skala. Ett samarbete med detaljhandelsjätten Kroger har nämligen inletts i USA. Ett samarbete som ska vara det första av sitt slag för TikTok.
En speciell sida hos TikTok
Det nya konceptet kallas “Hashtag Challenge Plus” och cirkulerar, som namnet antyder, kring hashtags. Med hjälp av till exempel hashtagen #TransformUrDorm så hoppas Kroger sälja back-to-school-produkter till amerikanska ungdomar.
Sponsrade hashtags är inte nytt på TikTok men skillnaden denna gång ska vara att användarna i nätverket, via hashtagen, direkt kan handla produkter från Kroger. Detta via en speciell varumärkessida hos TikTok. Även om Krogers e-handelssajt ska ligga i bakgrunden så ska användarna inte behöva lämna appen för att shoppa, rapporterar Adweek.
Det är fortfarande tidiga dagar för TikToks annonserbjudanden men fler och fler varumärken hittar sätt att spendera på plattformen för att försöka nå dess eftertraktade Gen Z-publik, skriver Adweek.
Även om det alltså går att e-handla i kombination med den sponsrade hashtagen så verkar kampanjen primärt handla om varumärkesbyggande. Miljontals användare ska ha hakat på hashtagen och då kanske främst för att själva få uppmärksamhet i och med att taggen i fråga görs mer synlig av TikTok, eftersom Kroger sponsrar den.