Fitbay.com, det sociala nätverket och storlekstjänsten som vill göra det smidigare att shoppa kläder, har lockat investerare. Företaget som är baserat i Köpenhamn lanserade sajten som beta 2013, och har nu fĂ¥tt in 2 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av New York-baserade, Steadfast Venture Capital.
Att man fick in en amerikansk investerare var ett stort prio dĂ¥ Fitbay säger sig ha fokuserat pĂ¥ den amerikanska marknaden och 40 procent av deras användare finns just där. Men även det svenska investmentbolaget Creandum, som tidigt investerade i Spotify, är högst delaktiga.
NĂ¥got som innebär att man stoppar in pengar i företaget för andra gĂ¥ngen pĂ¥ ett halvĂ¥r. Senast rörde det sig om 400 000 dollar i sĂ¥dd-kapital.
– Vi är stolta över att backa upp Fitbay för andra gĂ¥ngen inom 6 mĂ¥nader. Användartillväxten och engagemanget har varit exceptionellt och vi har höga förhoppningar pĂ¥ vad Fitbay kan komma att bli. Jag tror att Fitbay är nästa Spotify, säger Martin Hauge, General Partner pĂ¥ Creandum.
Selfies med ett syfte
Fitbay är som vi berättat tidigare inte bara en renodlad storlekstjänst, utan snarare en plattform för social shopping. När användaren registrerat sig fĂ¥r de svara pĂ¥ ett antal frĂ¥gor om sin kroppsform sĂ¥ att Fitbay kan ge relevanta förslag pĂ¥ kläder baserat pĂ¥ andra användare med liknande storlek och kroppsform.
Men rekommendationerna baseras inte bara pĂ¥ själva kroppsform, det finns en social aspekt ocksĂ¥. Fitbay är ett socialt nätverk som förenar människor med liknande kroppstyper sĂ¥ att de kan hjälpa varandra att upptäcka kläder som passar i bĂ¥de storlek och stil.
Fram tills nyligen har sajten endast varit öppen för inbjudna men ska nu vara öppen för alla, bĂ¥de pĂ¥ nätet och som app för iOS. Sedan starten har man sett en tillväxt pĂ¥ 110 procent per mĂ¥nad och kan idag rekommendera och länka till 2 miljoner produkter.
– Under de senaste fyra mĂ¥naderna har vi fĂ¥tt en överväldigande respons frĂ¥n vĂ¥ra användare, och vi ser fram emot nästa steg i vĂ¥r resa till följd av bĂ¥de Creandums och Steadfast Venture Capitals uppbackning, samt lanseringen av vĂ¥r app. Mobilen är en central del av vĂ¥r affärsmodell och hjärtat av det vi erbjuder vĂ¥ra kunder. Genom att dela och se bilder av sina dubbelgĂ¥ngare som bär specifika kläder eller varumärken, kan användarna fĂ¥ en uppfattning om hur vissa kläder kommer att se ut pĂ¥ dem. Vi kallar det "selfies med ett syfte" eftersom det är den första gĂ¥ngen som selfies faktiskt har en praktisk tillämpning, säger Christian Wylonis, Fitbays grundare och vd.
Källa: Press
PĂ¥ bild: Christian Wylonis