Facebook är fortfarande ledande när det kommer till annonsering i sociala medier enligt Adobes senaste rapport, ”Q4 2013 Social Intelligence Report”. Antalet annonsklick ökade med 70 procent jämfört med förra året. Samtidigt ökade antalet annonsvisningar med 40 procent.
– Att antalet annonsklick ökar är inte ett uttryck för att konsumenterna har blivit mindre kritisk till sociala medier. Tvärtom visar det på att annonsformaten blivit bättre och att företagen blivit mer relevanta i sin kommunikation, säger Håkan Cedell, nordisk försäljningschef för Adobe Social.
Att Facebook är bäst på att leda trafik till e-handlare har vi läst om tidigare och det sociala mediet ska enligt rapporten stå för 75 procent av trafiken från sociala medier till e-butiker. En siffra som är något högre än den Shopifys undersökning nyligen visade på, nämligen 63 procent
De inlägg som skapar mest interaktion på Facebook är bilder, samtidigt som video ökat kraftigt sedan Facebook förändrade sättet videor visas i nyhetsflödet. Antalet filmvisningar har ökat med 785 procent det senaste året. Textinlägg fortsätter att vara den minst engagerande inläggsformen.
Twitter och Tumblr tappar
Jämfört med föregående kvartal upplever andra sociala medier, som Twitter och Tumblr, en minskad intäkt per besökare, revenue per visit, RPV, på 23 respektive 36 procent. Detta tros bero på julhelgen som låg i föregående kvartal, vilket innebar en högre aktivitet än normalt.
Däremot ökade intäkten per besökare från Facebook med två procent under samma period, vilket tyder på att Facebook inte påverkas lika tydligt av de olika säsongerna. Adobes rapport visar också att annonsering på Facebook har blivit mer effektiv då klickfrekvensen (click-through rate, CTR) har ökat med 160 procent jämfört med förra året.
Facebook fortsätter alltså att ligga i topp bland de sociala medierna för e-handlare. Men det finns smolk i glädjebägaren. Nyligen skrev vi om en undersökning som visade att en majoritet av legitimt förvärvade likes kan komma ifrån fejkade profiler. Samtidigt får Facebook kritik för att man inte gör något för att komma till rätta med problemet.
Källa: Press