Carl Pilo Karth är medgrundare och vd till e-handeln Snuset.se och han kommenterar nu Snusbolagets uppmaning till branschen om att höja standarden, med en rad åtgärder.
LÄS ÄVEN: Efter snusgrävet – e-handlaren tar fram riktlinjer: “Djupt oroade”
Mycket bra att ni och en ledande aktör som Haypp tar upp de problem som finns i denna snabbt växande bransch. Tillväxten de tre senaste åren har minst sagt dragit till sig en del oseriösa aktörer. I vissa fall handlar det dock om okunskap, konstaterar Carl Pilo Karth.
Ett område som Carl gärna ser att branschen går ännu längre kring är dock ålderskontrollerna. Vilket också var stor del av den kritik som framfördes hos DN.
Från och med den 1 mars i år gäller hårdare regler för e-handlare som säljer snus och vapes. Ålderskontroll ska då inte bara göras vid köp utan också vid leverans, säger Carl Pilo Karth.
Detta gäller även vitt snus, enligt Carl.
Min bedömning är att reglerna gäller även denna kategori.
"Snabbast växande"
Därför vill han gärna se att branschen också sluter upp kring en tajtare ålderskontroll. Alla de stora näthandlarna ska också sälja alla produkttyper; snus, vitt snus och vapes.
När vi startade Snuset.se för ett år sedan bestämde vi oss för att tillämpa ålderskontroll vid köp och vid leverans på samtliga köp. Detta visade sig vara klokt då nästan alla order innehöll både vitt snus och tobakssnus, konstaterar Carl.
LÄS ÄVEN: Tidigare anställda startar konkurrent: ”Kan branschen”
E-handlaren har nu själv tagit fram fem punkter som de tycker är viktiga.
Mot bakgrund av den nya lagen, Haypps uppmärksammande av behovet av trygga produkter, samt DN:s och er rapportering, har vi tagit fram ett par kompletterande punkter för att höja nivån och städa upp i ett av de snabbast växande e-handelssegmenten, säger Carl Pilo Karth.
De fem punkterna:
1. Obruten ålderskontroll från A till Ö
Alla steg i försäljningsprocessen av tobaks- och nikotinprodukter, från beställning till leverans, måste inkludera strikt och obruten ålderskontroll. Ålderskontroll vid köp ska kompletteras av ålderskontroll vid leverans.
2. Teknologisk innovation för bättre efterlevnad
Användningen av moderna lösningar såsom mobilt bank-id och låsta utlämningsboxar bör vara standard i alla försäljningskanaler, inklusive kiosker och butiker, för att garantera en konsekvent och pålitlig åldersverifiering som inte kan kringgås.
3. Lär av e-handelns framgångar
E-handelsplattformar som genomför ålderskontroll vid 100 procent av köpen och leveranserna, bör tjäna som en modell för åldersverifieringsprocesser på alla försäljningsställen.
4. Nationell standardisering av ålderskontroll
Skapa en enhetlig praxis för ålderskontroll som är oberoende av företagets säte och försäljningskanal. Detta innebär att samma strikta kontroller som tillämpas online även ska gälla i fysiska butiker oavsett var företaget har sitt säte. Gemensam praxis skulle minimera risken för langning och stöld samt köp från minderåriga.
5. Fokus på forskning och samarbete
Genom att stärka samarbetet mellan handel, myndigheter och forskare kan vi utveckla mer effektiva strategier för ålderskontroll som skyddar unga från de hälsorisker som är förknippade med tobak och nikotin, samtidigt som vi säkerställer att vuxnas rättigheter respekteras.