ANNONS

Snusbolaget jublar efter kampen mot KO: "Påverkar branschen"

Markus Lindblad, Head of External Affairs på Haypp Group, är nöjd med utfallet

"Är i linje med Riksdagens avsikt".

ANNONS

Konsumentverket drog Snusbolaget inför Patent- och marknadsdomstolen i vad som blev en bitter tvist om marknadsföring av tobaksvaror på nätet. Nu har domen fallit. Där framkommer att Snusbolaget förbjuds att använda vissa marknadsföringsbegrepp på sin hemsida, i popup-fönster och e-postmeddelanden till konsumenter, under påföljd av ett vite på 1 miljon kronor. Dessutom ska Snusbolaget betala KO:s rättegångskostnader på drygt 114 000 kronor.

Men Snusbolaget själva är nöjda med utfallet. Anledningen är att man på sina nyckelpunkter gick segrande ur striden. Patent- och marknadsdomstolen tyckte nämligen att såväl e-postmeddelanden som bolagets webbplats utgör försäljningsställen. Därför bedöms e-handlare, precis som fysiska handlare, att kunna använda sig av "kommersiella meddelanden".

"Upphävde KO:s agenda"

Konsumentombudsmannen ville nämligen att all digital marknadsföring av tobaksvaror, både i webbutiken och via e-post, skulle förbjudas. Men det fick man alltså inget gehör för.

Domen och slutsatserna kommer att påverka branschen i stort, särskilt eftersom det är första gången frågan om digitala plattformar kan ha samma undantag som fysiska butiker prövades av svenska domstolar. Domen upphävde Konsumentverkets agenda i denna fråga. Resultatet att även webbplatser och e-postmeddelanden utgör försäljningsställen är också i linje med Riksdagens avsikt, som fastställts av socialkommittén, när parlamentet beslutade att kasta bort det restriktiva lagstiftningsförslaget i december 2018, kommenterar Markus Lindblad, Head of External Affairs på Haypp Group, utfallet.

LÄS ÄVEN: E-handlare i protest mot stämning: "Ytterst aggressivt"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap