Konsumentverket drog Snusbolaget inför Patent- och marknadsdomstolen i vad som blev en bitter tvist om marknadsföring av tobaksvaror pÄ nÀtet. Nu har domen fallit. DÀr framkommer att Snusbolaget förbjuds att anvÀnda vissa marknadsföringsbegrepp pÄ sin hemsida, i popup-fönster och e-postmeddelanden till konsumenter, under pÄföljd av ett vite pÄ 1 miljon kronor. Dessutom ska Snusbolaget betala KO:s rÀttegÄngskostnader pÄ drygt 114 000 kronor.
Men Snusbolaget sjÀlva Àr nöjda med utfallet. Anledningen Àr att man pÄ sina nyckelpunkter gick segrande ur striden. Patent- och marknadsdomstolen tyckte nÀmligen att sÄvÀl e-postmeddelanden som bolagets webbplats utgör försÀljningsstÀllen. DÀrför bedöms e-handlare, precis som fysiska handlare, att kunna anvÀnda sig av "kommersiella meddelanden".
"UpphÀvde KO:s agenda"
Konsumentombudsmannen ville nÀmligen att all digital marknadsföring av tobaksvaror, bÄde i webbutiken och via e-post, skulle förbjudas. Men det fick man alltsÄ inget gehör för.
Domen och slutsatserna kommer att pÄverka branschen i stort, sÀrskilt eftersom det Àr första gÄngen frÄgan om digitala plattformar kan ha samma undantag som fysiska butiker prövades av svenska domstolar. Domen upphÀvde Konsumentverkets agenda i denna frÄga. Resultatet att Àven webbplatser och e-postmeddelanden utgör försÀljningsstÀllen Àr ocksÄ i linje med Riksdagens avsikt, som faststÀllts av socialkommittén, nÀr parlamentet beslutade att kasta bort det restriktiva lagstiftningsförslaget i december 2018, kommenterar Markus Lindblad, Head of External Affairs pÄ Haypp Group, utfallet.
LĂS ĂVEN: E-handlare i protest mot stĂ€mning: "Ytterst aggressivt"