ANNONS

Snusbolaget går till börsen – "vi ska omsätta 5 miljarder"

Haypp är på väg till First North – och öppet för att göra fler förvärv.

ANNONS

Henrik Nordström och Linus Liljegren startade Snusbolaget 2009 i en källare i södra Stockholm. De var då bara 19 år och började säljs snus på nätet. Nu snart tolv år senare heter bolaget Haypp. I mitten på oktober – om allt går som planerat – ska snusföretaget noteras på First North, Stockholmsbörsens lista för tillväxtbolag.

Omsättningen låg i fjol på 1,7 miljarder kronor, en fördubbling mot året innan. Försäljningen fick en betydande draghjälp av pandemin, då e-handeln som bekant boomade. Vd:n Gavin O’Dowd säger, i en intervju med Ehandel, att affären även gynnas av att allt fler väljer att ersätta cigaretter med snus. Han räknar dock med en något avmattad tillväxt framåt. 2020 blev ett exceptionellt år för e-handeln, säger han.

Men det finns fortfarande många potentiella kunder att rikta in sig på, enligt vd:n. I dagsläget röker 45 miljoner européer och 35 miljoner nordamerikaner, påstår han. Sverige är dock fortsatt den största marknaden, följt av Norge. Bolaget säljer även snus i Storbritannien, USA och Tyskland. I USA kommer en stor del av intäkterna från snuskunder i Kalifornien, enligt Gavin O’Dowd.

Cirka 99 procent av vår tillväxt är organisk med återvändande kunder, de som hittat till oss via exempelvis Google – eller efter att ha hört talas om oss genom en vän. Vi gör väldigt lite investeringar i marknadsföring. Vår affär har vuxit snabbt de senaste åren med en explosiv tillväxt i Europa, säger Gavin O’Dowd till Ehandel.

För att expandera sin verksamhet har de även köpt en konkurrent i Norge, ytterligare en i USA – och två i Sverige. För tillfället behöver man dock inte göra fler förvärv. Istället ska försäljningen ökas på befintliga marknader.

Men Haypp vill samtidigt buffra upp med extra kapital för att ha möjligheten att göra fler bolagsköp – om ytterligare någon het förvärvskandidat skulle segla upp kommande åren. Målet är därför att få in 150 miljoner kronor i närtid. Och det är en delförklaring till att Hyapp nu är på väg till Stockholmsbörsen, säger Gavin O’Dowd.

Vi omsatte 1,7 miljarder kronor i fjol och målet är att omsätta 5 miljarder 2025 genom organisk tillväxt.

Vad ligger bakom bolagets framgångar?

Nyckeln är mycket att många vill gå över från cigaretter till snus idag. 60 procent av våra kunder är tidigare rökare. Könsfördelningen bland kunderna är däremot närmare 50/50 på flera marknader, säger Gavin O’Dowd – som flera gånger under intervjun talar om snus som ett hälsosamt alternativ till cigaretter.

Men han ser även fler orsaker till försäljningsökningen.

Vi erbjuder ett brett utbud av produkter och jobbar hårt med att göra vår nätbutik så användarvänlig som det bara går.

David Gustavsson
david@ehandel.se