ANNONS

Snus-fajten: Snusjätten sågar "Prisjakt" för snus – "direkt olagliga"

Det pågår en fajt bland svenska snushandlare på nätet

Haypp-gruppen har anmält flera sajter. Prilljakt tar det med ro. "Ingen extern sajt".

ANNONS

Det var i september 2019 som de slog sina påsar ihop: Snusbolaget.se och konkurrenten Northeren. Det nya koncernnamnet blev Haypp Group. Ett bolag som i dag omsätter närmare 2 miljarder kronor. I dag går det både att handla snus från Haypp.com och Snusbolaget.se.

Men förra veckan gjorde en ny snusaktör entré, nämligen Prilljakt.nu. Det är en motsvarighet till Prisjakt och Pricerunner, men för snusprodukter, förstås. Om man söker på en snusprodukt så får ser man vad den kostar hos olika svenska återförsäljare, exempelvis Snusbolaget.se och Snussidan.se.

Genom att klicka på ett prisförslag kommer man vidare till återförsäljarens sajt, där man förstås kan köpa produkten.

Efter många hundra timmar av programmering finns nu ett egenutvecklat verktyg som kontinuerligt jagar prisinformation. Vi ser redan prisskillnader på över 10 kronor per dosa på online kontra fysisk handel, vilket gör att Prilljakt kan hjälpa konsumenter att spara stora pengar, konstaterade medgrundaren Carl Conradsson på Bizkit i ett pressmeddelande i veckan.

Bakom Prilljakt står techbolaget Bizkit och mediebyrån Advisory. Artiklen om Prilljakt har varit väldigt välläst på Ehandel.se. Men nu har Haypp-gruppen börjat att ifrågasätta upplägget. Markus Lindblad, chef för externa affärer på Haypp, anser att Prilljakt, liksom andra liknande sajter vid namn Minprilla och Snusexpress fiskar på djupt vatten.

LÄS ÄVEN: Ett ”Prisjakt” för snus kickar in – ”stora prisskillnader”

Vi kommer att anmäla Snusexpress, Minprilla och Prilljakt till konsumentverket – och respektive kommun som givit dem försäljningstillstånd för tobak. Nu har även Snusexpress börjat med tv-reklam, vilket är intressant och oroväckande, säger Markus Lindblad till Ehandel.

Men vad handlar då det här om?

Jo, Markus Lindblad tycker att jämförelsesajterna helt enkelt rimligtvis är olagliga. Ja, han menar att de till och med bryter mot rådande konsument- och tobaksregler.

"Som utgångspunkt otillåten"

Han exemplifierar med utdrag ur "Konsumentverkets allmänna råd för marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter".

Enligt KV:s rekommendationer är det i regel inte tillåtet att sälja tobaksvaror från exempelvis en prisjämförelsesajt. All försäljning ska, i normalfallet, ske från en och samma sajt, skriver KV.

Marknadsföring av tobaksvaror på en webbplats är som utgångspunkt otillåten. Undantaget om tobak och liknande produkter, som möjliggör marknadsföring som endast består i att tillhandahålla tobaksvaror för försäljning, är enligt Konsumentverkets uppfattning enbart tillämpligt på plattformar där det utan ytterligare steg går att köpa produkterna. Med ytterligare steg avses inte en automatiserad omdirigering för att slutföra betalning, till exempel via direktbetalning hos bank.

Markus Lindblad på Haypp Group anser därför att prisjämförelsesajter för snus är direkt olagliga. Han befinner sig just nu i Almedalen under politiker- och opinionsveckan där, och säger att han har lyft frågan.

Under Almedalen har jag i paneler lyft fram det viktiga för det svenska e-handelsundret att arbeta med hållbara affärsmodeller och inte enbart fokusera på enskilda delar som att frakta fossilfritt. Jag har byggt dessa uttalanden på våra erfarenheter av att agera i en hårt reglerad bransch, säger Markus Lindblad till Ehandel.

"Oroad och besviken"

Han pekar också på en formulering på Prilljakts hemsida som han menar är en tydlig indikation på att detta inte är en legal verksamhet.

Prilljägarens enda ambition är att att guida dig till bättre köpbeslut och bra upplevelser. Ersättningarna vi får kommer istället från E-handelsbutikerna som är anslutna till sajten och de annonsörer som syns på sidan.

Jag blir både oroad och besviken på hur olika e-handlare agerar utan att ha orienterat sig inom gällande lagstiftning och föreskrifter. Råder det oklarhet så går det alltid att fråga så att man försöker att landa på rätt sida om vilka förväntningar som samhället ställer på oss, skriver KV. Vi som handlare måste förtjäna vår rätt att sälja våra produkter varje dag och i varje aktivitet vi genomför. Om inte så driver det ny reglering mot e-handeln i allmänhet och mot handeln med nikotin och tobak i synnerhet, säger han.

"Vad roligt att höra"

Men när Ehandel kontaktar Prilljakts medgrundare Kristoffer Dahl så tar han det hela med ro.

Vad roligt och höra att er publicering redan har lett oss fram till ökad publicitet och intresse kring vår satsning. Och det är helt sant att det på sikt ska införas hårdare regler för nikotinprodukter och hur dessa framgent ska få marknadsföras, säger han och fortsätter:

Denna förändring kommer träda i kraft den 1 augusti. Efter denna förändring trätt i kraft kommer man inte att kunna köpa display-annonsering på externa sajter eller sponsra nikotinprodukter på sociala medier. Men Prilljakt.nu är ingen extern sajt där någon annan part aktivt köper in sig med nikotinprodukter för att synas mot användare.

Han konstaterar vidare att Prilljakt.nu "är en rent informativ sajt, innehållande konsumentupplysning kopplat till ämnet prillor". Men detta utan att man marknadsför enskilda produkter.

Det vi erbjuder besökaren är möjligheten att själv aktivt söka sig till information knutet till en produkt, inte att tvingas utsättas för en exponering, säger Kristoffer Dahl.

Nu återstår det att se vad Konsumentverket kommer fram till efter att anmälningarna från Haypp har inkommit och granskats.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap