Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Snuddar vid 200 miljoner - de står stadigt i lågkonjunkturen

Michael Ahlén, vd Purefun Group
Press
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Fortsätter att ta marknadsandelar".

ANNONS

E-handelsbolaget Purefun Group har släppt sina siffror för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2022/2023. Under perioden februari till april 2023 ökade bolagets nettoomsättning med 47,1 procent till 44,4 miljoner kronor. Den organiska tillväxten under kvartalet var 4,7 procent.

Samtidigt redovisar e-handlaren ett resultat (EBITDA) på 4,3 miljoner. En rejäl förbättring jämfört med samma period i fjol.

Trots att den svenska kronan fortsätter att sätta nya bottenrekord har vi lyckats förbättra vårt ebitda-resultat för det fjärde kvartalet från 0,2 miljoner kronor föregående år till 4,3 miljoner kronor, skriver vd och grundare Michael Ahlén i rapporten.

Förvärvat e-handlare

Tar vi oss en titt på helåret så levererar Purefun starka siffror även här. Man avslutar året med en tillväxt på 30,4 procent med totala intäkter på 195,2 miljoner kronor. Tillväxten förklaras till stor del av förvärvade bolag under det gångna året och den organiska tillväxten var 5,6 procent.

Ebitda-resultatet landade på 12,3 miljoner. En ökning från 8,7 miljoner föregående år.

Vi har under det senaste halvåret haft ett betydande fokus på kostnadsanalys och kostnadsminskning. Denna strategi har resulterat i en positiv effekt och gett oss goda resultat, skriver Michael Ahlén i rapporten.

Står emot lågkonjunkturen

Michael Ahlén konstaterar också att bolaget verkar i ett e-handelssegment som lyckats stå emot lågkonjunkturen förhållandevis väl.

Vuxensegmentet har historiskt inte påverkats negativt av lågkonjunkturer. Vi satsar för fullt och fortsätter att ta marknadsandelar inom vuxenleksaker, samtidigt så håller vi lite på bromsen inom våra nya segment utanför vuxenleksaker, i dessa nya segment så prioriterar vi lönsam försäljning framför snabb expansion för tillfället.

Börsnoterade Purefun Group har på kort tid både förvärvat och startat upp nya nätbutiker, och driver bland annat Vuxen.se, Woo Me, Kondomeriet, Kalaslagret, Doggie och Mighty Solo. I början av 2023 lanserade man även fest- och kalasbutiken Partyninja.com.

Bolaget ser även lager och logistik som en av sina viktigaste kärnverksamheter och driver därför logistikverksamheten för samtliga av bolagets butiker i egen regi.

Dela artikeln: