Skoförsäljningen ångar på och ökar för andra månaden i rad. Det visar nya siffror från Svensk Handels Stilindex.
Skohandeln såg en tillväxt med 5,5 procent i november mätt i löpande priser, jämfört med samma månad i fjol. Och om man utgår från den senast presenterade inflationen på kläder respektive skor, innebär månadens siffror en ökning även i volym.
Att skohandeln för andra månaden i rad visar på en ökning är ett styrkebesked, särskilt då en viktig julhandel nu också väntar. Vi hoppas och tror att delbranschen kommer att avsluta året starkt, vilket behövs givet de ansträngande ekonomiska tiderna, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.
Klädhandeln minskar
För klädhandeln var det däremot inte lika muntra siffror. Här sjönk försäljningen med -1,5 procent mätt i löpande priser. Även mätt i volym blev det ett tapp.
Vi ser även positivt på klädhandelns möjlighet att avsluta året starkt. Mjuka paket under granen är för många en självklarhet, och den effekten brukar märkas av när vi väl summerar Stilindex för december. För många mindre aktörer är en stark decembermånad viktigare än på väldigt länge, säger Sofia Larsen.
Lägre än väntat
Svensk Handel konstaterar samtidigt att intresset för Black Week var stort även i år, och att många av organisationens medlemmar vittnar om starka kundflöden både i butik och online.
Den totala omsättningen på 7,9 miljarder kronor är dock något lägre än vad vi räknat med, vilket visar på att modebranschen, precis som stora delar av handeln i övrigt har det tufft just nu, säger Sofia Larsen.