ANNONS

Snittordervärdet tappade när värmen drabbade e-handeln

Snittordervärdet tappade när värmen drabbade e-handeln
Semesterfirande kunder lade billigare order

Höll inte för trycket i år heller.

ANNONS

Efter en lång och kall vinter brukar våren vara efterlängtad, och det gäller inte minst bland e-handelskunderna. När solen tittar fram går nämligen ordervärdet upp, vilket vi tidigare har kunnat visa. 

LÄS ÄVEN: Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Men det gäller att fånga kunderna när tillfälle ges, verkar det som. När sommaren närmar sig och temperaturen stiger, minskar nämligen intresset för att e-handla igen. Och med en rekordsommar som årets, finns det förstås en hel del annat än e-handel att lägga semesterslantarna på. 

LÄS ÄVEN: E-handlarnas extrema sommar - så gick det

Nu visar rykande färska siffror från Ehandel.se Analytics att snittordervärdet tappade när sommaren drog igång. Under perioden april till och med juli låg e-handelsbeställningen på i snitt strax under 1 300 kronor. Men trots att vädret blev varmare än vanligt, så ligger utvecklingen i linje med vad vi har sett de senaste somrarna. 

- Det är normalt att snittordervärdet minskar under sommaren, så har det sett ut i flera år. Att det är så beror till stor del på att en större andel av alla order kommer via mobiltelefoner, där snittordervärdet generellt sett är lägre, men även de order som kommer via datorer minskar något, förklarar Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se. 

Men även om det alltså tillhör det normala att snittordervärdet minskar när semesterperioden drar igång, har de senaste månadernas snittordervärde legat på en lägre nivå än under samma period 2017. Att det blir så har troligtvis att göra med att andelen order som läggs via mobiltelefoner hela tiden ökar. 

Tittar vi på de olika enheterna var för sig är det dock uppenbart att kundernas beställningar har ett lägre värde i juli jämfört med maj, som i vanliga fall har blivit en förhållandevis stark e-handelsmånad. De ovanligt höga temperaturerna i årets maj kom dock att påverka månadens siffror.

LÄS ÄVEN: Maj gick inte alls så dåligt som man skulle kunna tro

Statistiken kommer från Ehandel.se Analytics där cirka 400 medlemmar delar med sig av sin data. Som e-handlare kan du gratis bli medlem och jämföra dina siffror med hela Sveriges e-handel.
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se