Det finns hopp för framtiden, eller åtminstone för årets tredje kvartal. Det slår prisjämförelseföretaget Prisjakt fast i sin senaste rapport, Konsumentkompassen. En framåtblickande rapport som återkommande kikar på hur handeln förväntas utvecklas det kommande kvartalet.
Enligt rapporten landar Prisjakts Köpkraftindex på 6,5 för det tredje kvartalet 2023. En ökning med 10 procent sedan bottennoteringen under det fjärde kvartalet 2022 då index landade på 5,9.
Ja, vad innebär då det? Jo, det är helt enkelt ett mått på konsumenternas köpkraft och detta är tredje mätningen i rad som svenskarnas upplevda köpkraft ökar.
Svenskarnas upplevda köpkraft rasade under förra hösten, mycket på grund av oroligheterna i världen och att de inte visste hur privatekonomin skulle påverkas. Nu ett år senare befinner vi oss i ett nytt normalläge: konsumenter har vant sig vid att shoppa mindre och de tycks ha blivit mer bekväma med sin tightare privatekonomiska situation, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt.
Det nya normala
Enligt rapporten uppger mer än var tredje konsument att de har goda möjligheter att spendera pengar på fysiska varor det kommande kvartalet. Samtidigt flaggar man för att konsumenter blivit vana vid en hårdare åtdragen svångrem, och att en del butiker nu behöver se över sin strategi.
Tidigare kortsiktiga kampanjer med fokus på värdeargument och sparande kan behöva flyttas in i den långsiktiga strategin, Riksbankens fortsatta höjning av styrräntan gör nämligen att de nya konsumentbeteendena ser ut att vara här för att stanna.
Konsumenter väljer billigare alternativ än förr och värdeargument förväntas fortsatt vara effektiva. Det kan handla om "köp två betala för en", att lyfta det långsiktiga värdet som vissa ser i designklassiker, eller hur en kaffemaskin kan spara pengar jämfört med köpkaffe. Sätt dig in i dina kunders situation och fundera över vilka argument som bäst passar deras vardag, säger Oscar Hagman.