Power tar över Mediamarkts butiker i Sverige, inget litet åtagande. Därför har man nu bestämt sig för att bygga ut sin robotlösning, i det här fallet Autostore, på lagret.
Man har i dag runt 46 000 lådor, 54 robotar och 13 portar. Men nu ska det göras plats för 40 000 lådor till. Den inledande installationen innebär dock 10 000 nya lådor, 24 nya R5-robotar, sju nya conveyor och carousel-portar, samt en plocktunnel.
Under de senaste sex åren har Power satsat på automation och digitalisering av våra processer. Utöver Autostore så har även kringutrustning legat i fokus för kartongresning, förslutning och etikettering. En robot för pallbyggning har investerats i, men det hade inte varit möjligt utan Autostores effektivitet och skalbarhet som gör att automationen kan växa i takt med organisationen, säger Casper Ödeen, development manager på Power.
Utbyggnaden innebär att den nordiska elektronikjätten kommer att ha i princip full automation från inkommande till utgående ordern. Den enda handpåläggningen blir plockprocessen. Och allt ska vara i full drift här i maj.
Power är en kund som ligger långt fram i sina automationsval. De var tidiga med Autostore och här i Skillingaryd har man valt att satsa på utökad automation för att vara effektiva, säkra en starkare leverans till sina kunder samtidigt som man får en förbättrad ergonomi, säger David Olsson, account manager på Element Logic Sweden.