Som vi rapporterat tidigare kommer det att den 13 juni 2014 att införas flera ändringar i distans- och hemförsäljningslagen. Bakgrunden till ändringarna är ett EU-direktiv som skall skapa en harmonisering av reglerna kring distanshandelsförsäljning inom EU.
Direktivet behandlar regler om vilken information som ska ges till konsumenten och vilka rättigheter konsumenten har att ångra sig. Något som påverkar alla e-handelsföretag som vänder sig direkt till konsumenter.
– Det är jättestora förändringar för alla företag som säljer på Internet. Lagstiftarna sätter ned foten mot en del oschyssta villkor som funnits inom EU, säger Agnes Andersson Hammarstrand, advokat på Setterwalls advokatbyrå i Göteborg och specialiserad på e-handel.
När reglerna för distanshandel synkas i hela EU blir fjorton dagars ångerrätt standard. I dag är det stora skillnader mellan olika länder. Och köper man från ett företag som missar att informera tydligt förlängs rätten att ångra köpet till ett helt år.
Öppet för tolkningar
Men det kan också bli diskussion om hur mycket säljaren skall betala tillbaka. Här lämnar den nya lagen öppet för tolkningar som kan bli besvärliga både för säljare och konsumenter.
– Principen för när man får utöva ångerrätten är det som har diskuterats mest bland e-handelsföretagen. Tidigare fick man bara lämna tillbaka en vara om den var i väsentligt oförändrat skick. Man fick inte göra några större förändringar på den, förstöra eller smutsa ned den. Nu tas hela den regeln bort, säger Agnes Andersson Hammarstrand.
Istället blir huvudregeln att konsumenten alltid har rätt att lämna tillbaka varan. Men då tillåts säljaren dra av för eventuell värdeminskning.
– Du har alltid rätt att undersöka varan för att fastställa egenskaper och funktion. Normalt måste du kunna öppna en förpackning och känna på materialet. Men gör du något utöver detta, så att varan minskar i värde, har företaget rätt att göra avdrag.
Något som inte är helt enkelt. Det kan bli svårt att avgöra både vad som sänker värdet, och hur mycket det minskar.
– Säg att du råkar spilla kaffe, eller går ut och dansar på krogen med kläderna du har köpt, vem bestämmer då vad värdeminskningen är? Konsumentverket skall komma med någon typ av vägledning, men det är oklart hur konkret den kommer att bli, säger Agnes Andersson Hammarstrand.
Hoppas på skärpning
Tanken är att lagändringarna ska öka skyddet för konsumenterna på flera sätt. Men hittills har det nästan inte uppmärksammats alls och många företag har inte förstått vidden av de nya lagarna.
– Alla måste se över sina hemsidor, ändra i sina användarvillkor och beställningsprocesser. Vi har sett att ganska stora företag inte har hängt med på det här. De har kort om tid på sig nu, säger Agnes Andersson Hammarstrand.
Företag som säljer till andra företag berörs inte av de nya reglerna. De gäller inte heller inte för sajter som bara förmedlar köp via Internet. PS Onlineauktioner, som driver auktionssajten PS.nu, ser ändå regeländringarna som en möjlighet att öka tryggheten för köparna i en bransch med ett spretigt och otydligt konsumentansvar för begagnade varor på nätet
– Egentligen är vi en mellanhand. Men vi tycker inte det finns något annat val. Vi ser det som en hygienfaktor, säger Per Henriksson, vd för PS Onlineauktioner.
Och han hoppas nu att det här leder till en skärpning i hela branschen.
– Genom att vi är öppna och ärliga blir det ett slut på alla förskönande beskrivningar i både text och bild. Nu kommer vi att stå som garanter för att beskrivningen är korrekt. Om varan är i annat skick kan kunden utöva sin reklamationsrätt gentemot oss, säger Per Henriksson.