ANNONS

Snart kan du få dina nätköp levererade till bilen

Snart kan du få dina nätköp levererade till bilen

Volvo vill förenkla e-handelsleveranserna med sin senaste teknologi. Via en ny leveransservice kan distributörer lokalisera din bil och lämna dina köp med hjälp av digitala engångsnycklar. Ägaren till bilen ska kunna följa hela leveransen via sin smartphone eller surfplatta.

ANNONS

Nu vill Volvo att konsumenterna ska välja sin bil som leveransplats efter att de shoppat på nätet. Den nya tjänsten ska visas upp på Mobile World Congress i Barcelona i slutet av februari, men företaget har redan testat den i verkliga livet med lyckat resultat.

Efter att ägaren accepterat en leverans aktiveras en digital nyckel som håller reda på när bilen öppnas och låses igen. När leveransen är avklarad slutar nyckeln helt enkelt att fungera. Ägaren informeras sedan om att leveransen ägt rum via ett meddelande till sin smartphone eller surplatta.

Systemet är baserat på Volvos molnlösning Sensus Connect och teknologin Volvo On Call, ett inbyggt assistanssystem med en intelligent mobilapp som ger ägaren möjlighet att bland annat låsa sin bil, se var den befinner sig, läsa av instrumentpanelen och fjärrstyra parkeringsvärmaren genom att använda mobilen.

9 av 10 positiva

E-handeln har gjort shopping bekvämt och det här kan vara en lösning som spär på den känslan. Ofta sker e-handelsleveranser på dagtid då många inte är hemma och kan ta emot paketet, något som kostar både tid och pengar för mottagare och distributörer.

Bekvämligheten är det nog inte många som klagar på, däremot kanske det finns en del som känner sig obekväma med att släppa in främlingar i bilen utan att vara närvarande. Volvo säger dock att 92 procent av de som deltog i pilotprogrammet tyckte att det var mer praktiskt att ta emot leveranser till sin bil än i hemmet.

– Genom att använda bilen för att hämta och lämna leveranser med digitala nycklar, är det nu möjligt att leverera varorna till personer och inte bara platser. Testkunder uppgav också att tjänsten sparat tid och samma sak gäller för distributörerna eftersom missade leveranser kostar branschen uppskattningsvis 1 miljard euro när de ska levereras igen, säger Klas Bendrik, Group CIO på Volvo Car Group.



Källor: Multivu, The Verge

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se