Julen är en glädjens tid, men även en tid då postombudens hyllor fylls med e-handelspaket. Något vi sett hända tidigare, och med tanke på näthandelns tillväxt lär det inte bli mindre att göra i år.
På Coop Konsum i centrala Norrköping har man redan nu börjat oroa sig för att utrymmet i butiken där paketen förvaras inte kommer att räcka till.
– Nu är vi väldigt nervösa inför julhandeln, vi kommer inte få plats med paketen. Vi får hoppas att kunderna är snabba att hämta ut paketen så fort de får ett SMS, säger butikschefen Elizabeth Eriksson i en intervju med Sveriges radio.
Arne är positiv
Till Coop Konsum i Norrköping kommer det vanligtvis en stor transportbur med paket per dag. När julhandeln sen drar igång räknar man med att dagsransonen blir minst dubbelt så stor. Och med tanke på att hyllorna i förvaringsutrymmet redan börjar fyllas med paket, kan man förstå deras oro.
– Det kräver mer utrymme och mer personal. Men mestadels utrymmesmässigt är svårt när det blir trängre och trängre, säger Elizabeth Eriksson.
Det här var något många postombud märkte av redan under förra året. För att komma till ordning med problemet har posten bland annat utvecklat sitt samarbete med ombuden för att kunna hantera volymökningen.
Och i år hoppas e-handlarnas bästa vän, Arne på Posten, att det ska gå smidigare. Trots att man i år inte planerar helgleveranser när julen närmar sig.
– Nej vi räknar med att klara av det ändå, sen har vi naturligtvis förstärkt på många olika punkter som gör att vi känner oss trygga. Vi har förberett oss hela året, säger Arne Andersson som även kommer att berätta mer om Postens arbete och förberedelser under Emeet som äger rum just nu.
Källa: SR
Foto: Mats Ramkvist